Zpravidla nejlevnější ceny zboží nabízí e-shopy, o kterých jste mnoho neslyšeli. Ne vždy se však vyplatí u takového obchodníka nakoupit. Jak postupovat v případě neznámého e-shopu a jak jej prověřit?
Cena rizika
Nižší ceny jsou zpravidla vykoupeny vyšším rizikem toho, že dodání zboží či následná komunikace bude například u reklamace složitější. „Často se setkáváme s tím, že spotřebitelům od neznámých e-shopů zboží vůbec nedorazí,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Vzhledem k tomu, že tyto e-shopy bývají ve spoustě případů anonymní, je poté i vymáhání práva velmi složité. Česká obchodní inspekce může působit jen na území České republiky a pokud u e-shopu není znám provozovatel, je pro ni těžké zasáhnout. Nákup za nízkou cenu na anonymním e-shopu tak může být kontraproduktivní.
Jak ověřit e-shop
Ověření e-shopu před samotným nákupem je velmi důležité. „Spotřebitelé kontrolu e-shopu před nákupem v mnohých případech podceňují, a vystavují se tak zbytečnému riziku,“ upozorňuje Hekšová z dTestu. Ověření e-shopu umožňuje tentýž internetový vyhledávač, který používáte při vyhledávání zboží. S jeho pomocí můžete najít nezávislé recenze a zjistit, zda nejsou problémy s dodáním, či řešením potencionálních problémů v rámci reklamace apod. „Komunikaci e-shopu se spotřebiteli, kteří měli nějaký problém, mohou spotřebitelé nalézt i na našich stránkách VašeStížnosti.cz,“ radí dále Hekšová.
V neposlední řadě lze využít i nezávislých recenzních portálů, které evidují stovky e-shopů. Pokud však e-shop není v žádné databázi a recenze na něj nelze najít, nákup nelze doporučit. Doporučit však můžeme řádně prostudovat obchodní podmínky daného e-shopu. V nich by měly být uvedeny veškeré informace o provozovateli včetně jeho adresy. Adresa mimo EU může znamenat vyšší náklady na dodání (např. celní poplatky), o kterých však spotřebitel musí být předem informován. Zároveň to také znamená horší vymahatelnost práva, neboť takový obchodník nebude spadat pod síť Evropského spotřebitelského centra. Pročtením obchodních podmínek se spotřebitelé také vyvarují případnému překvapení v případě nákupní galerie.
Závěrem je vhodné e-shop prověřit i pomocí stránek České obchodní inspekce, která eviduje rizikové e-shopy na www.rizikove.cz, či na stránkách naší spotřebitelské organizace.
Problém po nákupu
„Pokud jste již na takovém e-shopu nakoupili a nyní řešíte nějaký problém, můžete se na nás obrátit,“ podává pomocnou ruku Eduarda Hekšová. Využít spotřebitelé mohou jak stížnostní portál VašeStížnosti.cz, tak telefonickou poradnu na čísle 299 149 009 (každý všední den 9-17 hodin). V každém případě se však nemusíte obávat situaci řešit, protože v opačném případě hrozí, že vaše peníze zůstanou u nepoctivých obchodníků.
Související
24. srpna 2024 3:07
16. května 2024 12:10
16. května 2024 10:28
11. dubna 2024 10:22
6. února 2024 10:00