Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Pozor na objednávky z e-shopů mimo EU

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Zpravidla nejlevnější ceny zboží nabízí e-shopy, o kterých jste mnoho neslyšeli. Ne vždy se však vyplatí u takového obchodníka nakoupit. Jak postupovat v případě neznámého e-shopu a jak jej prověřit?

Cena rizika

Nižší ceny jsou zpravidla vykoupeny vyšším rizikem toho, že dodání zboží či následná komunikace bude například u reklamace složitější. „Často se setkáváme s tím, že spotřebitelům od neznámých e-shopů zboží vůbec nedorazí,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Vzhledem k tomu, že tyto e-shopy bývají ve spoustě případů anonymní, je poté i vymáhání práva velmi složité. Česká obchodní inspekce může působit jen na území České republiky a pokud u e-shopu není znám provozovatel, je pro ni těžké zasáhnout. Nákup za nízkou cenu na anonymním e-shopu tak může být kontraproduktivní.

Jak ověřit e-shop

Ověření e-shopu před samotným nákupem je velmi důležité. „Spotřebitelé kontrolu e-shopu před nákupem v mnohých případech podceňují, a vystavují se tak zbytečnému riziku,“ upozorňuje Hekšová z dTestu. Ověření e-shopu umožňuje tentýž internetový vyhledávač, který používáte při vyhledávání zboží. S jeho pomocí můžete najít nezávislé recenze a zjistit, zda nejsou problémy s dodáním, či řešením potencionálních problémů v rámci reklamace apod. „Komunikaci e-shopu se spotřebiteli, kteří měli nějaký problém, mohou spotřebitelé nalézt i na našich stránkách VašeStížnosti.cz,“ radí dále Hekšová.

V neposlední řadě lze využít i nezávislých recenzních portálů, které evidují stovky e-shopů. Pokud však e-shop není v žádné databázi a recenze na něj nelze najít, nákup nelze doporučit. Doporučit však můžeme řádně prostudovat obchodní podmínky daného e-shopu. V nich by měly být uvedeny veškeré informace o provozovateli včetně jeho adresy. Adresa mimo EU může znamenat vyšší náklady na dodání (např. celní poplatky), o kterých však spotřebitel musí být předem informován. Zároveň to také znamená horší vymahatelnost práva, neboť takový obchodník nebude spadat pod síť Evropského spotřebitelského centra. Pročtením obchodních podmínek se spotřebitelé také vyvarují případnému překvapení v případě nákupní galerie.

Závěrem je vhodné e-shop prověřit i pomocí stránek České obchodní inspekce, která eviduje rizikové e-shopy na www.rizikove.cz, či na stránkách naší spotřebitelské organizace.

Problém po nákupu

„Pokud jste již na takovém e-shopu nakoupili a nyní řešíte nějaký problém, můžete se na nás obrátit,“ podává pomocnou ruku Eduarda Hekšová. Využít spotřebitelé mohou jak stížnostní portál VašeStížnosti.cz, tak telefonickou poradnu na čísle 299 149 009 (každý všední den 9-17 hodin). V každém případě se však nemusíte obávat situaci řešit, protože v opačném případě hrozí, že vaše peníze zůstanou u nepoctivých obchodníků.

Témata:  e-shopy dTest

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 11:48

Zlato láme rekordy: Nejistota ve světě žene investory k nejstarší jistotě lidstva

Král drahých kovů si pověst „bezpečného přístavu“ na finančních trzích obhajuje s velkým přehledem. Od začátku roku 2025 jeho cena vzrostla o více než 50 % a poprvé v historii překonala hranici 4 000 USD za trojskou unci – a to dokonce během vládního shutdownu v USA. Takto prudký růst však otevírá otázku, zda zlato zvládne udržet tempo a zamíří až k hranici 5 000 USD, nebo přijde ochlazení. Podrobnější pohled na situaci nabízí Olívia Lacenová, analytička Wonderinterest Trading Ltd., ve své aktuální analýze.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.