Komentář Lukáše Kovandy: Pohonné hmoty v uplynulém týdnu opět zlevňovaly. Průměrná cena benzínu v ČR klesla o 52 haléřů na litr, takže se benzín prodává průměrně celorepublikově za 36,96 koruny za litr. Nafta pak zlevnila o 39 haléřů na litr, na 37,24 koruny za litr. Benzín je nejlevnější od června, nafta pak od srpna.
V příštích sedmi dnech bude zlevňování pohonných hmot pokračovat, a to v rozsahu kolem 40 haléřů na litr v případě benzínu a 30 haléřů v případě nafty. V cenách u čerpacích stanic se totiž teprve ještě plně projeví aktuální zlevnění ropy Brent na světových trzích a také pokles cen velkoobchodně prodávaných paliv na komoditní burze v Rotterdamu. Jak ropa, tak velkoobchodně prodávaná paliva jsou nyní nejlevnější za celé období od letošního července.
Kartelu OPEC ve spojení s dalšími předními tradičními těžaři světa v čele s Ruskem se zatím nedaří navýšit cenu ropy. Ta nyní naopak ještě klesá. Škrty v těžbě Saúdské Arábie, Ruska a dalších tradičních těžařů totiž alespoň zčásti kompenzuje navýšení produkce Spojených států. Navíc, průmyslová výroba ve světě je v útlumu již patnáct měsíců v řadě, což oslabuje poptávku po ropě. Světově významným centrálním bankám v čele s tou americkou se restriktivní měnovou politikou v podobě zejména zvyšování úrokových sazeb sice daří postupně krotit inflaci, ovšem za cenu ekonomického zadrhávání a ochabování třeba právě světové průmyslové výroby – a tím pádem i poptávky po ropě.
V Česku se zatím neprojevuje předvčerejší ukončení výjimky Evropské komise, která Slovensku, resp. tamnímu petrochemickému podniku Slovnaft, umožňovala palivy z ruské ropy, hlavně pak naftou, zásobovat český trh i po letošním únorovém zavedení embarga EU na dovoz ruských ropných produktů právě typu nafty.
Česku však nadále hrozí nedostatek pohonných hmot, zejména pak na Moravě. Právě na Moravě totiž hned každý druhý litr prodaných paliv pochází z bratislavské rafinérie Slovnaftu, spadající pod křídla maďarského petrochemického podniku MOL. Slovenská vláda Roberta Fica sice nyní v Bruselu jedná o prodloužení uvedené výjimky, ale než Evropská komise dospěje ke konečnému verdiktu, může uplynout několik týdnů.
Slovnaft už ze zhruba třiceti procent ovšem zpracovává ropu, na niž se západní protiruské nevztahují. Po určitou dobu, zřejmě právě po oněch několik týdnů, může Česko zásobovat pohonnými hmotami vyrobenými právě z této nesankcionované ropy. Závažnější situace tedy nastane tehdy, pokud by Evropská komise prodloužení výjimky zamítla.
Česko představuje pro Slovnaft klíčové odbytiště, přičemž zároveň je Slovnaft zase stěžejním dodavatelem paliv, zejména tedy nafty, do Česka. Pokud by se Česko mělo obejít bez dodávek paliv ze Slovnaftu, řidiči u tuzemských čerpacích stanic si pořádně připlatí. Mohlo by se jednat až o několik korun na litr, takže v krajním případě nelze vyloučit zdražení pohonných hmot v ČR až k úrovni 45 korun za litr.
Jestliže Brusel Ficově vládě výjimku neprodlouží, teoreticky by mohl vskutku hrozit přechodný nedostatek paliv na českém trhu. Pravděpodobnější ale je, že obchodníci a dodavatelé s tímto scénářem jako s jedním z možných počítají a chybějící palivo by nahradili například dovozem z Německa. To by se ale právě citelně prodražilo, což pak zaplatí řidiči u pumpy. Dovoz z Německa je dražší, neboť je třeba zvládnout nápor přidaných vlakových souprav, které paliva přepravují. A zohlednit se musí také vyšší ceny elektřiny, která vlaky pohání.
Česko je přitom obecně stále vysoce závislé na ruské ropě a palivech. Letos ČR dováží z Ruska největší množství ropy a produktů od roku 2010. V porovnání s předválečným a předcovidovým rokem 2019 dovezlo letos od začátku roku do konce září z Ruska o takřka 750 tisíc tun více ropy a produktů z ní než ve stejném období před čtyřmi lety. Závislost ČR na ruské ropě je tudíž vskutku nebývale vysoká.
Podle dat Českého statistického úřadu letos v prvních třech čtvrtletích Česko dovezlo 3,48 milionu tun ruské ropy, ropných materiálů a příbuzných produktů. To je největší množství od roku 2010.
Hodnota dovozu ruské ropy a ropných produktů do Česka letos od ledna do září pololetí překonala 35 miliard korun. Podstatnou část tohoto dovozu zajišťuje ropovod Družba. Česko má – jako Slovensko a Maďarsko – vyjednánu výjimku pro dovoz ruské ropy právě Družbou. Tato výjimka – na rozdíl od té výše uvedené – zatím nekončí.
Témata: pohonné hmoty, benzin, nafta, komentář
Související
1. listopadu 2024 9:23
17. října 2024 10:10
11. října 2024 10:20
3. října 2024 10:29
5. září 2024 10:19
29. srpna 2024 12:14