Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Počet podnikatelů v Česku loni stoupl o 27 tisíc

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Počet podnikatelů v Česku, kteří si samostatnou výdělečnou činností skutečně vydělávají, v roce 2021 stoupl o 27.000 na 1,078 milionu. Vyplývá to z aktuální evidence České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ). Předloni počet podnikatelů, tedy například i soukromých lékařů, umělců či zemědělců, vzrostl o 20.000.

Nejvíce podnikatelů je evidováno v Praze (196.000) a ve Středočeském (152.000) a Jihomoravském (120.000) kraji. Ze všech osob samostatně výdělečně činných (OSVČ) stoupl o 23.000 na 634.000 počet těch, kteří mají samostatnou výdělečnou činnost jako hlavní. Počet lidí, kteří ji mají jako vedlejší výdělek, zůstal na 444.000.

V žádném jiném státě Evropské unie nemají živnostníci na ekonomiku země takový vliv jako v Česku. Firmy, které zaměstnávají jednoho až devět lidí, se na celkovém počtu podniků v ČR podílejí více než 95 procenty a jsou největším zaměstnavatelem, vyplývá z veřejných zdrojů. Práci u nich našla více než třetina všech zaměstnanců.

Témata:  podnikatelé

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.