První týden po omezení obchodu v souvislosti s koronavirem přestaly své zboží a služby prodávat tři čtvrtiny podnikatelů zařazených do EET. U těch zbývajících klesl objem prodeje v průměru na desetinu obvyklých hodnot. Vyplývá to ze statistik jednoho z největších provozovatelů pokladních systémů pro EET, společnosti O2 eKasa.
Nejpostiženější skupinou proti očekávání nejsou poskytovatelé stravovacích a pohostinských služeb. Objem tržeb jim klesl o 96 procent, což znamená, že malou část prodeje realizují přes okénka nebo roznáškou. Zcela se zastavil například maloobchodní prodej hodinek, výroba oděvů a prodej obuvi. Nabídka kulturních, zábavních a rekreačních činností klesla o 98 procent.
"Z informací, které jsme získali z našich systémů, vyplývá, že v prvním týdnu po zavedení karantény celé tři čtvrtiny podnikatelů, kteří používají řešení O2 eKasa, přestaly prodávat své zboží a služby. Současně u podnikatelů, kteří dále fungovali, došlo k poklesu celkového množství i hodnoty prodejů na desetinu obvyklých hodnot. Jediné, co rostlo, byl podíl bezkontaktních plateb, tedy úhrad platební kartou, mobilním telefonem či hodinkami, a to o 20 procent," uvedl manažer eKasy Milan Hába.
Naopak relativně menší dopad měla vládní omezení například na prodej pevných paliv. Snížil se o 55 procent. Prodej pohonných hmot u čerpacích stanic pak klesl o 77 procent. Prodej tabáku klesl o 84 procent, prodej vína o 87 procent. Tržby v dopravě se snížily o 89 procent.
Témata: Koronavirus COVID-19, EET (elektronická evidence tržeb)
Související
14. prosince 2023 16:11
11. srpna 2023 16:45
19. dubna 2023 10:32
17. března 2023 17:48
24. října 2022 10:40
18. října 2022 8:48