Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Důvěra v ekonomiku ČR v červnu vzrostla, stoupla mezi spotřebiteli i podniky

ekonomika
ekonomika
Foto: Pixabay

Důvěra v českou ekonomiku v červnu opět stoupla, a to meziměsíčně o 4,3 bodu na 104 bodů. Potřetí v řadě přitom vzrostla důvěra spotřebitelů i podnikatelů. U spotřebitelů se zvýšila o 2,7 bodu na hodnotu 105,5 a mezi podnikateli o 4,6 bodu na 103,7 bodu, uvedl dnes na webu Český statistický úřad. V podnikatelském prostředí se důvěra zvýšila ve všech odvětvích. V porovnání s loňským červnem jsou všechny hodnoty výrazně vyšší.

V průmyslu vzrostla důvěra proti květnu o 4,6 bodu na 108,2 bodu. "Hodnota indikátoru důvěry v průmyslu je dokonce nejvyšší od února 2011," uvedl k tomu vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst. Podle statistiků meziměsíčně přibylo průmyslových podniků, které hodnotí svou současnou celkovou poptávku jako více než uspokojivou, a podnikatelů, kteří očekávají v příštích třech měsících růst tempa výroby. Snížil se však stav zásob hotových výrobků.

"Náladě v tuzemské ekonomice pomáhá uvolňování restrikcí spojených s pandemií a také souběžně probíhající hospodářské oživení u našich hlavních hospodářských partnerů ve střední a západní Evropě," uvedl hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč. Červnový průzkum důvěry tak podle něj podporuje závěry bankovní rady o potřebě zvyšovat úrokové sazby. K prvnímu zvýšení ČNB přistoupila ve středu.

Podle ekonoma Komerční banky Michala Brožka je s ohledem na zlepšování pandemické situace možné, že v dalších měsících nastane ještě další, i když už pravděpodobně mírnější zlepšení indexů důvěry v ekonomiku.

Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů uvedla, že průmyslové podniky velmi dobře hodnotí svou ekonomickou situaci v průběhu celého letošního druhého čtvrtletí. "V červnu navíc oproti předchozím měsícům vzrostl počet podniků, které evidují oživení poptávky, což významně přispělo i k vyššímu očekávání tempa růstu výrobní činnosti v letních měsících," doplnila.

Mezi stavebními firmami se důvěra od května zvýšila o 0,6 bodu na 115,8 bodu. Nicméně mírně přibylo podniků, které považují svou současnou poptávku po stavebních pracích jako nedostatečnou.

Důvěra podnikatelů v obchodě stoupla o 5,4 bodu na 104,7 a mezi podnikateli ve vybraných odvětvích služeb včetně bankovního sektoru byla v červnu meziměsíčně vyšší o o 4,9 bodu a činila 97,6 bodu.

Mezi spotřebiteli indikátor důvěry vzrostl od května o 2,7 bodu na 105,5 bodu. Podíl respondentů, kteří očekávají pro příštích 12 měsíců zhoršení celkové ekonomické situace i své finanční situace, se nezměnil, nicméně jejich obavy z růstu nezaměstnanosti klesly potřetí za sebou. Naopak v červnu opět výrazně přibylo těch, kteří se obávají zdražení, a to až na úroveň blížící se maximu z loňského května, uvedli statistici. Doplnili, že zároveň mírně přibylo těch, kteří předpokládají, že v následujících měsících uspoří nějaké peníze.

Témata:  ekonomika

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 11:48

Zlato láme rekordy: Nejistota ve světě žene investory k nejstarší jistotě lidstva

Král drahých kovů si pověst „bezpečného přístavu“ na finančních trzích obhajuje s velkým přehledem. Od začátku roku 2025 jeho cena vzrostla o více než 50 % a poprvé v historii překonala hranici 4 000 USD za trojskou unci – a to dokonce během vládního shutdownu v USA. Takto prudký růst však otevírá otázku, zda zlato zvládne udržet tempo a zamíří až k hranici 5 000 USD, nebo přijde ochlazení. Podrobnější pohled na situaci nabízí Olívia Lacenová, analytička Wonderinterest Trading Ltd., ve své aktuální analýze.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.