Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Domácí inflace drží nohu na brzdě, z nejhoršího jsme venku

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Michael Zelinka / INCORP images

Komentář Tomáše Volfa: Únorová inflace meziročně vzrostla jen o 2 % a je jasné, že ČNB půjde se sazbami dál dolů. Úvěry pro firmy a spotřebitele budou zlevňovat. Meziměsíčně vzrostla jen o 0,3 %.

Spotřebitelské úvěry pro domácnosti, provozní úvěry pro firmy a hypotéky zlevní. Vkladové produkty jako termínované vklady naopak budou ztrácet na atraktivitě, jelikož se s nižšími sazbami budou stávat méně výhodnými.

ČNB snížila naposledy hlavní sazbu na 6,25 % a je možné, že na svém dalších zasedání 20. března půjde se sazbou dolů razantněji o půl bodu, tedy na 5,75 %. Nastavený trend si ČNB udrží i v dalších měsících. Budeme tedy svědky dalšího uvolňování měnových podmínek. Při takto nízké inflaci by nebylo logické držet sazby nahoře.

Hlavní proinflační faktor bude pravděpodobně stále robustní schodek státního rozpočtu. Ten pro letošní rok počítá s více než 250 miliardovým deficitem a tato zvýšená spotřeba státu může působit i na inflaci.

I přes částečná rizika očekáváme, že inflace se pro letošní rok udrží pod 3 % a tím pádem se velmi přiblížíme inflačnímu cíli ČNB. ČR se z posledního místa dostala mezi elitu. Dnes máme totiž nižší inflaci, než je průměr EU, Německo, Maďarsko nebo USA. 

Témata:  inflace

Aktuálně se děje

22. října 2026 12:25

Letiště Praha nabídne v zimě 145 destinací. Přibudou nové linky do exotiky i Evropy

Zimní letový řád pražského letiště přinese 20 nových destinací a celkem 69 leteckých dopravců. Cestující budou moci využít nové spoje do evropských měst, Asie i exotických letovisek. Letiště očekává, že během zimní sezony odbaví více než 6,5 milionu cestujících.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Aleš Juchelka (ANO)

Stát přidá firmám na zaměstnance se zdravotním postižením. Podpora vzroste o desítky tisíc

Zaměstnavatelé, kteří vytvářejí pracovní místa pro osoby se zdravotním postižením, získají od státu vyšší podporu. Maximální roční příspěvek na provozní náklady se zvýší ze 48 na 90 tisíc korun na jednoho zaměstnance. Růst čeká také mzdový příspěvek, který se od ledna 2027 zvýší o 2500 korun měsíčně. Novela zákona o zaměstnanosti zároveň slibuje méně administrativy a pružnější pravidla pro vytváření pracovních míst.