Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Domácí důvěra spotřebitelů v březnu dál klesá, už třetí měsíc v řadě

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Komentář Tomáše Volfa: Spotřebitelská důvěra podle dnešních čísel v březnu klesá na 84b. a jedná se tak o již třetí po sobě jdoucí měsíc kontinuálního snižování. Podnikatelská důvěra také padá na 87,7b., zde se však jedná o obrat, protože ještě minulý měsíc mírně rostla. Dnešní čísla jsou tedy zklamáním.

U spotřebitelů nadále pokračuje nárůst lidí, kteří očekávají v dalším roce zhoršení celkové ekonomické situace. Stejný trend pozorujeme také u obav z růstu nezaměstnanosti. Špatné zprávy hlásí také statistika těch, kteří počítají se zhoršením své vlastní finanční situace a nebudou tak moci tvořit rezervy.

Velmi sledovaným sektorem jsou služby, které jsou již téměř tři měsíce významně omezeny nebo úplně zavřeny. U nich se důvěra snížila na 76,8b. a je letos zatím nejníže. Současnou ekonomickou poptávku hodnotí více podniků jako horší. Alarmující je, že se zvedl počet podnikatelů ve službách, kteří počítají v dalších třech měsících s propouštěním. To úzce koresponduje s obavami spotřebitelů.

Důvěra lidí v opatření a především v to, že vláda situaci zvládá, není vysoká. Stále jsme svědky nešvaru, který nás provází už rok, kdy dva vládní politici sdělují veřejnosti protichůdné názory a fakta. To samozřejmě nijak nepřidá celkové náladě ve společnosti ani v businessu. Spotřebitelé musí věřit, že je situace pod kontrolou a že se nemusejí obávat o své budoucí příjmy. Jen tehdy budou utrácet a maloobchodní tržby půjdou opět vzhůru. Zatím jsou na sestupné trajektorii.   

Témata:  ekonomika

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.