Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

CNN: Může nastat konec oblečení do kanceláře?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Svým pánským oblekům šitým na míru, pouzdrovým šatům i vysokým podpatkům dejte sbohem. Nová realita práce z domova rychle přeměnila módní kodex oblečení do práce, což dělá problémy prodejcům formálního kancelářského oblečení. Napsal to server zpravodajské televize CNN.

Ve středu požádala o soudní ochranu před věřiteli společnost Brooks Brothers, která prodávala pánské oblečení a na trhu působila 202 let. Za tu dobu oblékla 40 amerických prezidentů a byla synonymem klasického vzhledu bankéře z Wall Street. Důvodem bankrotu firmy byl propad poptávky po oblecích v době pandemie.

Společnost Ascena Retail Group, která vlastní oděvní řetězce Ann Taylor a Lane Bryant, zvažuje všechny možnosti, jak se udržet nad vodou, když její podnikání tvrdě zasáhl propad nákupů oděvů, včetně oblečení do kanceláře. Ascena plánuje uzavřít nejméně 1200 obchodů, které má v USA, Kanadě a Portoriku na 2800 místech.

Těžké časy zasáhly i Men's Wearhouse. Vzhledem k tomu, že v posledních měsících přišlo v USA o práci více než deset milionů lidí a miliony dalších pracují z domova, není nákup obleku v současnosti prioritou. Firma Tailored Brands, která vlastní Men's Wearhouse, by tak mohla být dalším kandidátem na bankrot.

Protože stále více pracovních hovorů a jednání se koná z pohodlí domova, oblečení je mnohem uvolněnější. Pozvolný odklon od formálního oblečení ale trvá už roky. Zaměstnavatelé v některých "upnutějších" odvětvích, jako jsou finanční služby, totiž soutěží o talenty s technologickými podniky, které mají svou vlastní, uvolněnější firemní kulturu.

Pandemie by ale mohla ukončit formality navždy. "Bankrot Brooks Brothers je opravdu neuvěřitelný," říká newyorská stylistka Jessica Cadmusová, jejíž klienti pracují většinou ve finančním sektoru. Cadmusová pracovala v Brooks Brothers na začátku své kariéry. "Skutečnost je taková, že trendy v oblečení do práce už se nějaký čas mění a pandemie byla bohužel posledním hřebíkem do rakve," dodává. Podle Cadmusové ještě před pandemií dávali její klienti stále více přednost v oblékání do práce uvolněnějšímu vzhledu a rostl zájem o méně formální oblečení, označované jako casual.

Banka Goldman Sachs loni oznámila, že její zaměstnanci se mohou začít oblékat do kanceláře více ležérně. Tato firma z Wall Street přitom vždy upřednostňovala košile s límečkem a obleky.

"Když vypukl covid-19 a lidé byli nuceni zůstat doma, nákup formálního oblečení do práce se úplně zastavil," pokračuje Cadmusová. Velká část jejích klientů nyní klade důraz na vkusné neformální domácí oblečení, u kterého je hlavní pohodlí. Mužští klienti chtějí nové košile, ale ne kalhoty, ani obleky či obuv. Ženy pak místo šatů a kostýmů chtějí náhrdelníky, náušnice a brože, aby vypadaly dobře při videohovorech.

Někteří lidé se dokonce ani nepřevlékají z pyžama. V červnovém průzkumu společnosti NPD řeklo 47 procent dotazovaných, že během pandemie nosí doma téměř celý den stejné oblečení a téměř čtvrtina uvedla, že přes den dávají přednost sportovnímu oblečení, neformálnímu oblečení na doma nebo oblečení na spaní. "Lidé se zjevně během dne nechtějí několikrát převlékat, zejména za těchto okolností," poznamenala analytička oděvního průmyslu z NPD Maria Rugolová.

Také stylistka Nicola Harrisonová, mezi jejíž klienty patří lidé z finančního sektoru a dalších odvětví, přiznává, že oblečení do práce je teď méně elegantní. Sama je ale proti tomu. Mužům podle ní dává oblek a elegantní ležérní sako dokonalý profesionální vzhled, zároveň ukryjí i mnoho nedostatků. Pro ni je styl casual do určité míry přijatelný. Tmavé džíny, košile a sako jsou přijatelné. Rozhodné "ne" ale říká špatně padnoucím polokošilím nebo oblečení z doby na vysoké škole.

"Aby vám to padlo, je důležité i při ležérním vzhledu, dokonce i při volání přes Zoom," říká Harrisonová. "Jednou věcí, kterou za všech těch šíleností, které se teď ve světě dějí, můžete mít pod kontrolou, je váš vzhled. Tak proč byste se ho měli vzdát?"

Témata:  Oblečení manažeři

Související

Aktuálně se děje

7. října 2024 20:08

4. října 2024 8:59

Hypoindex říjen 2024: Úroky hypoték se pevně zabetonovaly. Co to znamená?

Úrokové sazby hypotečních úvěrů zůstaly v říjnu podle Swiss Life Hypoindexu téměř beze změn. Očekávání, že po letních prázdninách dojde k výraznějšímu snížení sazeb v důsledku nových poplatků za předčasné splacení a atraktivních akčních nabídek, se nenaplnila. Banky udržují sazby nad pětiprocentní hranicí, což souvisí s nedostatečným naplněním jejich očekávání ohledně výhodnějších podmínek pro klienty při předčasném splacení hypotéky.

Zdroj: Martin Hájek

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Zlato láme rekordy, měď a železná ruda na vzestupu. Komodity zažívají boom

Nedávné změny na světových finančních trzích, včetně nízkých sazeb a eskalace konfliktu na Blízkém východě, vyhnaly cenu zlata opět vzhůru. Podruhé za poslední období tak překonala novou rekordní úroveň. Kromě toho zaznamenaly pozitivní cenový vývoj také průmyslové kovy. Čína se nečekaně rozhodla zavést ekonomická stimulační opatření týkající se bankovních rezerv, hypoték a trhu s nemovitostmi, což způsobilo prudký růst cen železné rudy a mědi, které dosáhly dvouměsíčního maxima.