Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Čínská hrozba sjednocuje EU s USA, nyní i v letectví. Po 17 letech končí spor Airbus vs. Boeing

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Komentář Lukáše Kovandy: Po sedmnácti letech ukončují USA a EU spor ohledně subvencí svým leteckým výrobcům, Boeingu a Airbusu. Evropská komise v noci na dnešek projednala finální znění dohody se zástupci členských států EU tak, aby úmluva byla připravena ještě před začátkem bruselského summitu obou stran, jehož se účastní i prezident USA Joe Biden.

V návaznosti na letošní změnu americké administrativy je stále patrnější, že Washington se s Bruselem bude domlouvat přece jenom snáze. Pomáhá tomu nejen výměna v Bílém domě, kdy excentrika Donalda Trumpa nahradil předvídatelnější Biden, ale také rostoucí ekonomické a vlivové ambice Číny. Ty se projevují i v oblasti letectví, kde si Peking „vychovává“ budoucího rivala duopolu Boeing a Airbus, státního výrobce letadel Comac. 

Comac, čili Commercial Aircraft Corporation of China, by se podle plánu Pekingu měl již koncem tohoto desetiletí stát plnohodnotným konkurentem americkému Boeingu a „evropskému“ Airbusu. Tito dva výrobci letadel, nyní globálně zřetelně dominující, i proto „zakopávají válečnou sekeru“.   

Spor Boeingu a Airbusu začal ještě za vlády Bushe mladšího v polovině „nultých let“. Tehdy si Spojené státy u Světové obchodní organizace stěžovaly na státní subvence, které Airbus nepřístojně zvýhodňují v konkurenčním boji s Boeingem. Spor se zvláště stupňoval za vlády Trumpovy administrativy. V roce 2019 tak Světová obchodní organizace Spojeným státům posvětila uvalení cel na dovoz EU do USA v objemu 7,5 miliardy dolarů ročně. Brusel ovšem uvalil odvetná cla na americké výrobky za čtyři miliardy dolarů. 

Letos v březnu byla účinnost těchto cel oboustranně pozastavena. Pozastavení platnosti cel týkajících se tak rozdílných produktů, jako jsou letadla a jejich součásti, traktory, víno či sýr, transatlantickému obchodu bezesporu prospělo. Teprve nyní však dotčení výrobci na obou stranách Atlantiku získávají definitivní jistotu, že již nebudou obnovena.  

Příznivě reagují také akcie samotného Airbusu, které na pařížské burze dnes zhodnocují o 1,5 procenta. Lze předpokládat, že po otevření amerických burz se dnes bude dařit také akciím Boeingu.  

Určité sbližování USA a EU, které se nyní projevuje tedy i v letectví, bylo patrné už na víkendovém setkání lídrů zemí skupiny G7. Spojené státy se s největšími ekonomikami EU dohodly na zesílení tlaku nejen na Čínu, ale i na Rusko. Jedná se o změnu kursu uplynulých let, kdy se Trumpova administrativa snažila jednostranně zápolit s Čínou v rámci stupňované obchodní války, přičemž se ovšem nevyhýbala ani jisté eskalaci napětí v obchodních vztazích s EU.  

Témata:  Airbus Boeing Joe Biden EU USA

Související

Aktuálně se děje

14. května 2025 11:21

7. května 2025 14:38

2. května 2025 9:57

Trumpova cla dusí byznys. McDonald’s a General Motors ztrácejí tržby

Americké firmy McDonald’s a General Motors upozorňují, že současná nejistota kolem celní politiky prezidenta Donalda Trumpa výrazně poškozuje jejich podnikání. Obě společnosti hlásí poklesy tržeb a varují před dopady na zisky.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Levnější tankování může pokračovat. Trhy věří v dohodu USA a Íránu

Zlevňování pohonných hmot v Česku neustává, ceny benzinu i nafty dál klesly i v uplynulém týdnu a zůstávají nejnižší za několik let. Nejprodávanější benzin Natural 95 se aktuálně u čerpacích stanic prodává v průměru za 33,71 koruny, před týdnem byl o 26 haléřů dražší. Nafta zlevnila o 43 haléřů na litru, v průměru nyní stojí 32,24 koruny za litr.