Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Firmy neví kudy kam. Nabízejí zaměstnancům finanční prémie za doporučení svého známého

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Získat na současném napjatém pracovním trhu relevantní uchazeče o práci není jednoduché. Jednou z možností je nabídka referenčních bonusů – tedy nejčastěji finančních prémií pro zaměstnance, který na volné pracovní místo ve firmě doporučí svého známého. Pracovní portály Profesia.cz a Profesia.sk, které kontinuálně mapují zaměstnanecké benefity, tentokrát svou pozornost zaměřily na rozšířenost referenčního benefitu v České republice a na Slovensku.

Každý zaměstnanec má svůj okruh známých, v němž je třeba někdo, kdo se výborně hodí na specializovanou pozici, na kterou sháníte pracovníka ve své firmě; anebo o někom takovém alespoň slyšel. Firmy, které takto chytře využívají sociální kontakty svých zaměstnanců, tak získávají možnost oslovit i lidi, kteří by se o dané nabídce z klasické inzerce nedozvěděli.Ke kariérní změně motivují často přátelé a známí

Neformální a nenucená přátelská komunikace může potenciálnímu uchazeči o práci dát mnoho informací o chodu firmy i konkrétní pracovní náplni. A tyto informace často přivedou na pohovor uchazeče, kteří o změně práce původně ani neuvažovali. Referenční bonus pak odměňuje to, že se takovýto uchazeč „na doporučení“ stane plnohodnotnou posilou a zůstane ve firmě déle, například více než rok.

A teď už konkrétní data z průzkumu: referenční bonus, tedy odměnu za doporučení nového zaměstnance, deklaruje jako benefit v České republice 11,8 % zaměstnanců, na Slovensku o málo méně – 10,4 %. Celkově jsou referenční programy více rozšířené v hlavních městech, kde působí i více centrál firem se specializovanými požadavky na zaměstnance. Například v Bratislavě je tento benefit dostupný pro téměř 14 % a v Praze pro necelých 13 % zaměstnanců.

„Nejintenzivněji se referenční programy využívají v oblasti s dlouhodobým chronickým nedostatkem odborníků, zejména v IT. Referenční bonus v odpovědích deklaruje až pětina zaměstnanců z tohoto oboru,“ říká Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz. „Dalšími sektory, kde je referenční bonus častější, jsou finance, průmyslová výroba, doprava a logistika.“

Referenční bonus nabízejí hlavně zahraniční firmy

Tento typ bonusu přinesly v našich končinách do praxe zejména soukromé zahraniční společnosti. Ty i díky zkušenostem z jiných trhů dříve akcentovaly, že lidé jsou kapitál a že je třeba nepodceňovat sociální vztahy zaměstnanců.

V České republice deklaruje referenční bonus 24 % lidí, kteří pracují pro zahraniční firmy, na Slovensku to je 21 %. Odměnou za úspěšnou referenci bývá v zahraničních firmách nejčastěji finanční příspěvek, který může dosahovat až sumy několika měsíčních platů. Některé firmy mají odměny odstupňované i podle náročnosti obsazované pozice. Někde se potkáme i s poskytováním dalších výhod: například dnů volna navíc nebo poukázek na různé typy zboží a služeb.Referenční bonus se vyplácí

I když odměny za doporučení nového zaměstnance jsou štědré, v konečném důsledku poskytování referenčního bonusu firmě šetří nemalé prostředky za náborové procesy. Referenční programy jsou pro firmy i vhodnou formou pro vytváření zaměstnanecké komunity. Tím, že lidé doporučí kvalitního uchazeče, vstupuje do celého procesu jejich osobní angažovanost. Také většinou nedoporučí člověka, o jehož odborných nebo lidských kvalitách pochybují.

„Práci s referencemi umožňuje i HR nástroj Mark. Personalisté mohou jednoduše označit lidi ve výběrovém procesu nálepkou „Referral“, anebo vygenerovat interní reakční link, přes který mohou zaměstnanci posílat tipy na vhodné kandidáty,“ uvádí k tomuto nástroji Michal Novák. „O otevřených pracovních pozicích jsou díky němu v rámci interní komunikace zaměstnanci informovaní kontinuálně a referenční program má jasně nastavená pravidla.“

Témata:  zaměstnanci zaměstnavatelé firmy

Související

Aktuálně se děje

10. října 2025 12:10

Levná ojetina může skrývat minulost taxíku. Takhle ji poznáte

Koupí ojetého auta můžete hodně ušetřit, ale kupující by měl vědět, co vlastně kupuje. Některá ojetá vozidla můžou být vysloužilé taxíky, policejní vozy nebo auta z půjčoven. Tato auta jsou typicky opotřebovanější a mají nižší hodnotu. 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Andrej Babiš

Komentář

Rozpočet přežije i Babišovy sliby. Německo by na tom bylo hůř o pětinu

Pokud by Babišova vláda naplnila všechny své sliby během prvního roku vládnutí, z výpočtu Národní rozpočtové rady plyne, že se český schodek veřejných financí stále vyjde pod 3 % HDP; německá vláda by v takovém případě měla o 20 % vyšší deficit než ta česká, rakouská o 38 %, a polská dokonce o 124 %. Ani inflace by neměla být v ČR problémem.