Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Regiony potřebují kulturní akce. Bez nich by přišly o miliony

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Finanční ztráta kolem 282 milionů korun by vznikla, pokud by se nekonaly akce Colours of Ostrava, Velká pardubická, Czech Truck Prix a Bohemia Jazz Fest (Praha). Regiony by přišly o částku téměř 109 milionů korun od tuzemských a 173 milionů korun od zahraničních turistů. Vyplývá to z detailního průzkumu agentury CzechTourism, který si nechala vypracovat u společnosti MindBridge Consulting. Průzkum se věnoval vlivu těchto čtyř partnerských akcí, které mají významný vliv na rozvoj cestovního ruchu v místě svého konání.

„Tyto kulturní společenské akce oslovují široké spektrum návštěvníků u nás i v zahraničí. Není pochyb, že slouží nejen k zábavě, ale také k vytváření dobrého jména a pozitivního povědomí o České republice,“ uvádí ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová.

CzechTourism vybral partnerské akce - jednu z největších jazzových událostí v Evropě, závody tahačů a zároveň nejsledovanější podnik mosteckého autodromu Czech Truck Prix, hudební multižánrový festival a nejstarší dostih kontinentální Evropy.

Z průzkumu vyplývá, že podobné akce pomáhají zejména regionům, které jinak nejsou mezi turisty tolik populární. V případě Colours of Ostrava byl festival hlavním důvodem pobytu v regionu pro 83 % zahraničních i tuzemských návštěvníků a podobně je tomu i u Velké pardubické (78 % tuzemských a 57 % zahraničních návštěvníků). I na pražský Bohemia Jazz Fest přišlo během dvou dnů 47 000 návštěvníků z tuzemska i ze zahraničí a v Praze utratili přibližně 110 milionů korun (z toho většinu, asi 108 milionů korun, zahraniční turisté). Nicméně 84 % cizinců v průzkumu uvedlo, že by do Prahy přijelo, i kdyby se akce nekonala.

„Partnerství mezinárodních akcí má pro nás smysl, řada cizinců by do ČR vůbec nepřijela. Naopak po první návštěvě si spousta z nich Česko oblíbí a ráda se sem vrací nejen kvůli samotné akci“, říká Monika Palatková, ředitelka CzechTourism.

Finanční přínos je ve stamiliónech korun

Pokud by se akce Colours of Ostrava nekonala, Ostravsko by přišlo o celkem asi 100 milionů korun, které zde návštěvníci během festivalu utratí. U Czech Truck Prix by pak Mostecko přišlo o zhruba 40,5 milionu korun. Pardubice by bez slavného dostihu tratily odhadem 33,5 milionu korun.Nejskalnější fanoušky mají „Colours“ a „Pardubická“

Na Velkou pardubickou a Colours of Ostrava se příští rok určitě chystá přibližně polovina všech dotázaných, ať už z tuzemska nebo ze zahraničí. Vůbec nejvěrnější návštěvníky má slezský hudební festival. Z průzkumu vyplývá, že 56 % hostů ze zahraniční přijelo opakovaně, tedy více než dvakrát. Podobně je na tom 81 % místních návštěvníků a 65 % návštěvníků z jiných měst a regionů ČR.Podpora regionů

CzechTourism vybírá akce tak, aby splňovaly mnoho kritérií. Jedním z nich je také to, aby bylo jejich rozložení rovnoměrné a lákalo návštěvníky po celé republice. Podpoří tím regionální hotely a jiná ubytovací zařízení, místní obchodníky i restaurace. Seznámí se s regionálními produkty a zvyky a získají celkové povědomí o místě. To je samozřejmě k dobru věci, protože své zážitky později sdílí se známými a přáteli. „Drtivá většina cizinců, kteří navštívili akce, uvedlo, že návštěva události je jedním z důvodů, proč do ČR přijeli. Nejvýraznější to je v případě Colours of Ostrava, kdy 83 % respondentů uvedlo, že samotný festival byl hlavním důvodem k příjezdu do ČR,“ konstatuje Monika Palatková. Nejen, že si oblíbili samotný festival nebo závod, ale považují za výhody i snadnou dopravní a finanční dostupnost ČR, vysokou jazykovou vybavenost, multikulturnost země a za plus považují i památky a přírodu. Během akcí do regionů samozřejmě přijíždí i Češi z jiných koutů země, i ti přispívají k místnímu rozvoji.V rámci průzkumu se cizinců tazatelé také ptali na vybrané atributy, které je možné říci o České republice. Ta se jim zdá vyspělá (72 %) a dostupná (68 %), dále pak bezpečná a zajímavá (58 %).MindBridge Consulting zpovídal dohromady 1 223 účastníků čtyř partnerských akcí. Na každé zmíněné události tedy bylo dotazováno něco málo přes 300 návštěvníků, jak ze zahraničí, tak z tuzemska i z místa konání akce.

Témata:  obce, města kultura lidé

Související

Aktuálně se děje

2. října 2025 17:10

Podvodníci cíleně lákají na doplňky stravy: Jak se bránit

S příchodem podzimu roste zájem o posílení imunity a s ním i prodej vitamínů a nejrůznějších doplňků stravy. V této době se také zvyšuje aktivita internetových podvodníků, kteří se snaží vydělat na obavách spotřebitelů o zdraví. Podvodníci často využívají zdánlivě atraktivní nabídky na sociálních sítích, v reklamách či na neznámých internetových stránkách. Jak poznat podvod a co dělat, pokud vám podezřelý produkt dorazí domů?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Donald Trump

Trump přitvrzuje: Ruský ropný byznys odstřižen od dolarů, dopad pocítí i české čerpací stanice

Americký prezident Donald Trump nebývale přitvrzuje vůči Rusku, a to zásahem proti tamnímu ropnému byznysu, na nějž si netroufla ani administrativa jeho předchůdce Joea Bidena. Trump oznámil potenciálně devastující sankce na dva největší ruské producenty, zodpovídající dohromady za takřka polovinu ruského ropného vývozu, tedy na státní podnik Rosněfť a na Lukoil, který je v soukromých rukou.