Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Developeři staví jako o život, volných kanceláří je přesto nedostatek

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Po mírném tempu výstavby nových kanceláří v roce 2016, kdy bylo postavenou pouze 50 000 m2 kancelářských ploch, nastalo v letošním roce jeho silné oživení. V roce 2017 by mělo být vybudováno na 175 000 m2 nových ploch. Přesto je volných kanceláří nedostatek. Většina z nich je totiž předpronajata již před dokončením výstavby.

Pozitivní vývoj české ekonomiky svědčí firmám, které zde působí. Nabírají nové zaměstnance a vyžadují větší moderní kanceláře. Developeři proto stále evidují rostoucí poptávku po kancelářích kategorie A, které nabízí pouze nové budovy. V letošním roce proto bude dokončeno téměř čtyřikrát více kancelářských budov než v roce předchozím. Ani takové množství, ale neuspokojí obrovskou poptávku. 60 % právě stavěných ploch je totiž předpronajato a firmy tak stěží hledají vyhovující prostory pro svá sídla a pobočky. „Poptávka po lepších kancelářích dál neuvěřitelně roste, aktuálně se v Praze pronajalo cca 120.000 m2 v dosud nedostavěných objektech. Jde o kanceláře kategorie A, které nabízí například centrální vzduchotechniku s monitoringem výše CO2 či chladící trámy, které dávají vyšší standard pohody pracovního prostředí,“ hodnotí situaci Radek Procházka, vedoucí partner společnosti Prochazka & Partners.

Stěhování převažuje nad vyjednáváním nových podmínek

To, že se firmám v posledních letech daří, potvrzuje i neustálý růst HDP, který v současné době činí 4,7 %. Většina firem aktuálně plánuje 20% růst expanze, která je motivuje k přestěhování do nových prostor, které se stalo trendem letošního roku. V prvním kvartálu 2017 byly přestěhovány stovky firem v celkovém objemu na 80 000 m2 kancelářských ploch. Oproti tomu nájemníci vyjednávali o nových podmínkách stávajících prostor pouze v objemu 15 000 m2. Společnosti hledají zejména nové kanceláře v centru města. Uvědomují si totiž, že dobrá lokalita je velmi důležitá. I přes vyšší náklady se prosperujícím firmám sídlit na lukrativní adrese vyplatí. Příjmy společnosti totiž výrazně převyšují úspory, kterých by firmy dosáhly v okrajových částech města. Velmi důležitá je i kvalita a funkčnost administrativní budovy. V duchu aktuálního trendu, kdy řada firem potřebuje individuální uspořádání kanceláří dle jejího zaměření práce, je snazší firmu přestěhovat do nových budov než se snažit uspořádat stávající prostory. Nové budovy jsou více variabilní a nabízí možnost velkého množství úprav a uspořádání podle představ firmy.

Témata:  stavebnictví kancelář firmy

Související

Aktuálně se děje

26. června 2025 11:13

17. června 2025 12:34

Dovolená snů se může změnit v noční můru

Na vlastní pěst, nebo si užít připraveného balíčku, to je dilema mnoha cestovatelů, kteří se chystají na dovolenou. Zájezd spotřebitelům přináší mnoho výhod a robustnější ochranu. Kdy se objednané služby považují za zájezd a na co si dát pozor při jeho nákupu? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR

Stát hospodaří nejlépe za 6 let. Brzy ale přijde účet za obranu i Green Deal

Vládě se v červnu podařilo přebytkovým hospodařením snížit letošní kumulovaný deficit státního rozpočtu, který tak v polovině roku činil 152,4 miliardy korun, o takřka dvacet miliard méně než koncem května. Oproti loňskému konci června je nynější deficit o 26,2 miliardy korun nižší. To svědčí o pozvolně pokračujícím ozdravování veřejných financí. Naposledy byl červnový deficit státního rozpočtu nižší roku 2019, tedy před propuknutím covidové pandemie.