Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Developeři staví jako o život, volných kanceláří je přesto nedostatek

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Po mírném tempu výstavby nových kanceláří v roce 2016, kdy bylo postavenou pouze 50 000 m2 kancelářských ploch, nastalo v letošním roce jeho silné oživení. V roce 2017 by mělo být vybudováno na 175 000 m2 nových ploch. Přesto je volných kanceláří nedostatek. Většina z nich je totiž předpronajata již před dokončením výstavby.

Pozitivní vývoj české ekonomiky svědčí firmám, které zde působí. Nabírají nové zaměstnance a vyžadují větší moderní kanceláře. Developeři proto stále evidují rostoucí poptávku po kancelářích kategorie A, které nabízí pouze nové budovy. V letošním roce proto bude dokončeno téměř čtyřikrát více kancelářských budov než v roce předchozím. Ani takové množství, ale neuspokojí obrovskou poptávku. 60 % právě stavěných ploch je totiž předpronajato a firmy tak stěží hledají vyhovující prostory pro svá sídla a pobočky. „Poptávka po lepších kancelářích dál neuvěřitelně roste, aktuálně se v Praze pronajalo cca 120.000 m2 v dosud nedostavěných objektech. Jde o kanceláře kategorie A, které nabízí například centrální vzduchotechniku s monitoringem výše CO2 či chladící trámy, které dávají vyšší standard pohody pracovního prostředí,“ hodnotí situaci Radek Procházka, vedoucí partner společnosti Prochazka & Partners.

Stěhování převažuje nad vyjednáváním nových podmínek

To, že se firmám v posledních letech daří, potvrzuje i neustálý růst HDP, který v současné době činí 4,7 %. Většina firem aktuálně plánuje 20% růst expanze, která je motivuje k přestěhování do nových prostor, které se stalo trendem letošního roku. V prvním kvartálu 2017 byly přestěhovány stovky firem v celkovém objemu na 80 000 m2 kancelářských ploch. Oproti tomu nájemníci vyjednávali o nových podmínkách stávajících prostor pouze v objemu 15 000 m2. Společnosti hledají zejména nové kanceláře v centru města. Uvědomují si totiž, že dobrá lokalita je velmi důležitá. I přes vyšší náklady se prosperujícím firmám sídlit na lukrativní adrese vyplatí. Příjmy společnosti totiž výrazně převyšují úspory, kterých by firmy dosáhly v okrajových částech města. Velmi důležitá je i kvalita a funkčnost administrativní budovy. V duchu aktuálního trendu, kdy řada firem potřebuje individuální uspořádání kanceláří dle jejího zaměření práce, je snazší firmu přestěhovat do nových budov než se snažit uspořádat stávající prostory. Nové budovy jsou více variabilní a nabízí možnost velkého množství úprav a uspořádání podle představ firmy.

Témata:  stavebnictví kancelář firmy

Související

Aktuálně se děje

4. prosince 2025 10:58

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

24. listopadu 2025 15:02

OSVČ čeká od ledna skokový růst odvodů. Vláda nemá čas změnu zvrátit

Vláda ve svém programovém prohlášení slibuje, že zastaví zvyšování vyměřovacího základu pro sociální pojistné OSVČ, které tak zůstane na 35 % průměrné mzdy. To se jí ovšem do začátku ledna, kdy má ke změně dojít, nemůže podařit. Na legislativní proces jednoduše nezbývá dostatek času. Reálně tak k plánovanému snížení odvodů OSVČ může dojít spíše až od roku 2027, upozorňuje Petra Pospíšilová, vedoucí daňového poradenství BDO.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Jednotné hlášení změní fungování firem. Duben 2026 bude zlomovým měsícem

Od začátku roku 2026 začne postupně nabíhat nová legislativa zavádějící Jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele (JMHZ). Jde o změnu, která má zpřehlednit a sjednotit povinné údaje, jež zaměstnavatelé pravidelně předávají státu. Legislativu připravilo Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) ve spolupráci s Českou správou sociálního zabezpečení, Úřadem práce ČR, Ministerstvem financí, Generálním finančním ředitelstvím, Českým statistickým úřadem a zástupci zaměstnavatelských svazů.