Podle odborníků nastává vhodná doba na nákup diamantů

Rok 2015 byl velice těžkým rokem. Mohla za to především nízká poptávka na koncových trzích, kvůli které se v brusírnách hromadily velké zásoby vybroušených kamenů. Pokles poptávky se následně přelil až k samotnému zdroji a těžaři museli snižovat množství vytěžených karátů. Navíc tyto zásoby negativně ovlivňovaly cenu komodity. V první polovině roku 2016 přišel obrat k lepšímu a prodeje surových diamantů opět začaly růst. Globální ekonomická nejistota v souvislosti s prezidentskou volbou v USA trhu s diamanty také nahrává.

Ilustrační fotografie
reklama

Výhled do budoucna

Není pravděpodobné, že zbytek tohoto roku a rok následující bude z globálně ekonomického hlediska “hvězdný” nebo že by nastal neočekávaný boom v nákupech diamantových šperků. Důležité ale je, že pro vývoj ve střednědobém až dlouhodobém horizontu má diamantový průmyslu pevné a stabilní základy. V tomto smyslu se vyjádřil Bruce Cleaver, CEO společnosti De Beers, významného celosvětového hráče, který udává trendy v celém odvětví.

Dalším faktorem je výsledek prezidentské volby v USA. Diamantový i šperkařský průmysl bude z nových poměrů, které přinese vítězství Donalda Trumpa, pravděpodobně profitovat. Na jednu stranu bychom se měli díky snižování daní a zvýšení domácí zaměstnanosti dočkat růstu disponibilního příjmu střední třídy i zvýšení počtu bohatších spotřebitelů, na straně druhé bude globální nejistota zvyšovat poptávku po investičních diamantech jako uchovateli hodnoty. “Od začátku roku 2015 díky různým prvkům nestability cena zlata překročila dokonce hodnotu 1 300 USD/oz a vždy na takovýto nárůst reaguje i cena a zájem o diamanty. Jsem tedy přesvědčený, že globální ekonomická nejistota, která nyní ovládne investiční trhy, zvýší zájem o investiční diamanty,” říká Luboš Říha, majitel DIC.

Jak u investičních kamenů?

Pro nákup investičních kamenů je díky nižším cenám a předpokládanému růstu poptávky vhodná doba. Navíc v dlouhodobém horizontu nabízí stabilně zajímavý výnos. “Diamanty jsou jistota, která skvěle vyváží a doplní dynamické investice v investičním portfoliu. Pokud lidé nechtějí sledovat krátkodobé výkyvy ceny a spekulovat, pak je optimální investice v řádu 10 až 15 procent z disponibilního majetku, tedy volných peněz,” vysvětluje Říha a dodává: “V současnosti nabízíme široké spektrum investičních kamenů, takže si jistě vybere dle svých možností a preferencí každý investor.”

Proč lidé nakupují diamanty?

V podstatě ze dvou důvodů. Pro zákazníky mají silnou emocionální hodnotu - spojenou s významnými událostmi v jejich životě - a stále věří v jejich hodnotu, která časem jen roste. ”Častým důvodem, proč zařadit diamant do svého investičního portfolia, je také touha lidí diamanty vlastnit, cítí k nim silný emoční vztah. Kromě investiční hodnoty, kdy může také fungovat jako generační uchovatel hodnoty, oceňují i hodnotu estetickou a hmatatelnost tohoto reálného aktiva,” podotýká Říha.

Nutné jsou inovace a marketing

Pro další nastartování pozitivního vývoje poptávky po diamantech se v první řadě musí změnit styl koncového prodeje a marketing. Tedy samotné oslovení klienta a způsob vyvolání touhy po šperku. Klíčovou skupinou pro marketingové “opečovávání” jsou millennials. Mileniálové jsou individualisté, jsou digitálně gramotní a rádi se svými “brandy” interagují. Kromě brandu je důležitý i aspekt etického zdroje. Jsou orientováni na zážitky, ne na věci. Proto v marketingu musí být komunikovány primárně emoce, prožitek, svobodné rozhodnutí nenásledovat klasické schéma životního cyklu. Jeden reklamní spot na diamantové šperky dokonce začíná sloganem “Možná si ho vezmu, možná ne”, popírá tak klasické sdělení o zásnubních a snubních špercích. Přes toto jejich odlišné vnímání světa jsou diamanty i v této skupině vnímány velice prestižně. Z výzkumu společnosti De Beers mezi 75 tisíci ženami ze skupiny millennials na čtyřech klíčových trzích - v USA, Číně, Indii a Japonsku - jasně vyplynulo, že diamant je pro ně důležitý dar a že by si jej rády kupovaly samy. Že diamanty mají dobrý zvuk napříč generacemi, dokazuje i fakt, že při testování staronového sloganu “A Diamond is Forever” velice dobře rezonoval právě mezi mileniály.

Témata: diamanty

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky