Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Kupujete vánoční dárky online? Poradíme, na co si dát pozor

Vánoce, ilustrační fotografie
Vánoce, ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

E-shopy čekají letos na Vánoce rekordní tržby. Podle průzkumu ČSOB se chystá alespoň některé dárky přes e-shop nakoupit 74 % procent Čechů. Rizika nákupů online však lidé často podceňují. Téměř 55 % dotázaných běžně platí na internetu bez 3D Secure zabezpečení, stejné procento lidí nemá nastaveny notifikační SMS, které je informují o použití karty nebo o pohybu na účtu, a téměř třetina lidí už někdy půjčila svou platební kartu někomu blízkému.

„Češi nakupují na českých i zahraničních e-shopech stále častěji a utrácí zde rok od roku více peněz. Nicméně z našeho průzkumu vyplývá, že téměř čtvrtina lidí má s nakupováním na internetu špatnou zkušenost. Nejčastěji si stěžují na pozdní dodání zboží, což představuje 44 % všech negativních zkušeností,“ vysvětluje Oldřich Fremr, manažer útvaru Platební karty ČSOB. Celých 42 % dotázaných už v minulosti zboží zakoupené v e-shopu reklamovalo. „Pozitivní je, že 80 % z nich má s reklamacemi víceméně kladné zkušenosti,“ dodává Oldřich Fremr.

Pokud klient za produkt zaplatí v e-shopu kartou, zboží mu nedorazí a nedokáže se s obchodníkem sám dohodnout na vrácení peněz, může pomoci i banka. „Tato služba se nazývá chargeback a jejím prostřednictvím lze v určitých případech žádat vrácení peněz na kartu. Klienti využívají této možnosti stále častěji, meziroční nárůst činí přibližně 50 %,“ říká Fremr.

Online nákupy nejvíce využívají klienti ČSOB a Ery Poštovní spořitelny ve věku od 26 do 50 let (65 % všech transakcí). Online platbu kartou volí 30 % nakupujících v e-shopech. „Lidé často podceňují bezpečnostní rizika. Při výběru obchodníka je pro ně rozhodující pouze cena, navíc si o obchodníkovi dopředu nic nezjistí, proto se může snadno stát, že „naletí“ na podvodný e-shop, který je naláká na neobvykle nízké ceny,“ varuje Petr Vosála, manažer bezpečnosti elektronických kanálů ČSOB. „Klientům doporučujeme vybírat obchodníky, kteří podporují 3D Secure zabezpečení. Platbu tak kupující musí vždy potvrdit SMS klíčem, který mu přijde na mobilní telefon,“ vysvětluje Vosála. Navíc komunikace mezi platební bránou a obchodníkem probíhá šifrovaně, takže obchodník se nedostane k citlivým údajům o kartě, čímž se v podstatě vylučuje možnost, že by tyto údaje jakkoli zneužil. V ČR je technologie 3D Secure běžným standardem, zahraničí v tomto ohledu „pokulhává“. Jednoduchým a efektivním řešením, jak mít online platby pod kontrolou, je možnost si online platby zapnout či vypnout dle potřeby. Klient na kartě povolí možnost platby přes internet pouze na dobu nezbytně nutnou pro provedení nákupu. Po uskutečnění transakce internetové platby ve svém elektronickém bankovnictví opět zakáže.

„Pokud lidé chtějí platit online skutečně bezpečně, měli by dodržovat základní pravidla. Základem je používat počítač, který máte plně pod kontrolou a kde je aktualizovaný software včetně antivirové ochrany. A klíčové je bedlivě chránit své citlivé údaje, a to nejen ty o platební kartě,“ vypočítává Petr Vosála. 

Témata:  Vánoce dárky, Vánoce e-shopy

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.