Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nebe nad Ruzyní v noci utichne

Nebe nad Ruzyní v noci utichne

Foto: Jan Zýka / INCORP images

Ministerstvo životního prostředí souhlasí se stavbou nové hlavní ranveje na pražském letišti v Ruzyni, požaduje však úplnou uzavírku letadlového provozu na všech drahách v nočních hodinách od půlnoci do půl šesté ráno. Blíže o tom informuje čtvrteční vydání deníku E15.

Souhlasem se tak završil dlouholetý proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA), aktuální dopracovaná dokumentace ležela na ministerstvu téměř dva roky. Nová vzletová a přistávací dráha tak překonala zřejmě nejtěžší překážku na cestě k realizaci, celý záměr má však háček. Ministerstvo souhlas podmiňuje splněním více než 70 podmínek. Klíčový je požadavek na úplnou uzavírku letadlového provozu na všech drahách v nočních hodinách od půlnoci do půl šesté ráno, nová ranvej bude muset zavřít ještě o dvě hodiny dříve. Ministerstvo to považuje za vítězství okolních obcí.

„Tímto opatřením budou respektovány požadavky oblastí s hustou zástavbou v dotčených lokalitách,“ uvedla ředitelka odboru posuzování vlivů na životní prostředí Jaroslava Honová. Úřad obdržel od srpna 2005, kdy celý proces začal, více než 3600 připomínek a podnětů od obcí a veřejnosti. Z nich vyplývají i další podmínky: například dodržování příletových a odletových tratí, monitoring hluku a jeho nezávislá kontrola nebo pravidelné sledování množství zplodin.

Podle mluvčí letiště Michaely Lagronové je už teď jasné, že nejzásadnější podmínkou je právě uzavírka nočního provozu. „Je to opravdu významné provozní omezení. Budeme muset začít jednat s leteckými společnostmi a připravit je na to, že bude nutné upravit letový řád,“ řekla. A dodala, že vedení letiště se musí s dokumentem ještě podrobně seznámit. Podle ní se letiště snaží držet počet nočních vzletů a přistání pod číslem 48. Ale obecně považuje Lagronová výrok ministerstva za dobrou zprávu, neboť umožňuje „projekt posunout dál“.

Nyní přijde na řadu územní a stavební řízení, pro které jsou závěry EIA závazné. Podle šéfa letiště Miroslava Dvořáka by se mohlo začít stavět v roce 2014, hotovo bude o dva roky později. Datum zprovoznění dráhy se neustále posunuje, původně se mluvilo o roce 2010. Ale plány nejprve zbrzdila zdlouhavá jednání o prodeji potřebných pozemků se skupinou Penta, poté se na nich podepsala komplikovaná administrativní příprava stavby.

Nová ranvej za devět miliard korun má odlehčit staré dráze, která už funguje na hranici své kapacity. Ta je kolem 48 vzletů a přistání za hodinu. Paralelní ranvej má sloužit především pro přistání ze směru od Nebušic, zatímco z nynější ranveje budou letadla většinou pouze startovat. Nová dráha bude 3,5 kilometru dlouhá, šířka i s postranními pásy má být 75 metrů. Se zprovozněním nové ranveje skončí občasné nalétávání letadel přes hustě osídlené části města. Dnes totiž stroje využívají i vedlejší dráhu, která je k hlavní kolmá. Nová dráha bude se současnou hlavní ranvejí rovnoběžná.

Témata:  Praha letiště

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy