Lidé raději vyrazili k vodě než do obchodů

Červencové statistiky z obchodu a následně i ty další co přijdou (průmysl, stavebnictví, zahraniční obchod), do značné míry ovlivnil rozdílný počet pracovních dnů. Tentokrát bylo i díky svátkům o tři pracovní dny méně, které lidé využili k prodloužení volna, a tak zvolnily i nákupy v obchodech. 

Diskuse: 0

Koupaliště, ilustrační fotografie
reklama
Jan Čenský v šoku: Do jeho domu naběhli policejní těžkooděnci! - anotační obrázek
Jan Čenský v šoku: Do jeho domu naběhli policejní…

Proti loňskému červenci tentokrát lidé nakupovali méně. Obchodníkům se tak tržby zvýšily jen o 1,6 %, v motoristickém segmentu dokonce tržby propadly. To vzhledem k registracím nových aut není až takovým překvapením. Spíše než do obchodů totiž lidé zamířili k vodě. 

Pro hodnocení, zda se tedy něco v ekonomických trendech skutečně změnilo, proto použijme raději data očištěná o kalendářní vlivy, která naznačují, že se trend utrácení v české ekonomice nijak viditelně nemění. Po přepočtu rostly podle údajů statistického úřadu nákupy v obchodech o 5,1 %, v motoristickém segmentu o 4,7 %. Počasí a čas dovolených nahrávaly nákupům zboží pro volný čas, vybavení domácností a oblečení. Naproti tomu zájem opadl o elektroniku. Ale ani to není nic dramatického, když vezmeme v úvahu, s jakou chutí v posledních letech lidé nakupovali právě počítače a mobily. 

Skoro 20% tempem se zvýšily tržby internetových obchodů. A nakonec ani to by nemělo nikoho překvapit. Pohodlí a přehledná nabídka drtí klasické kamenné obchody už řadu let a ČR v tomto směru patří mezi nejvíce dynamické země v Evropě. A o to větší brzda tím vzniká pro vznik inflace. Nabídka tisíců internetových obchodů je téměř neomezená a konkurence držící marže na uzdě stále narůstá. 

Nejnovější údaje maloobchodu nejsou důvodem pro změny ve výhledu pro druhou polovinu roku. Rostoucí mzdy, příznivá nálada spotřebitelů, boom realitního trhu, nízké úrokové sazby jsou jen výběrem důvodů, proč lidé budou více utrácet i v dalších měsících. Spotřeba tak zůstane jedním z hlavních motorů ekonomického růstu, který pro letošní rok odhadujeme na 2,5 %. Samotné maloobchodní tržby by se v tomto roce mohly reálně zvýšit o minimálně 5 %. Informuje Petr Dufek, Finanční trhy, Československá obchodní banka, a. s.

Témata: lidé | obchody | Koupaliště

Diskuze: Lidé raději vyrazili k vodě než do obchodů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související:

reklama

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Zobrazit: mobil | klasicky