Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Vyznat se na trhu ojetých aut je obtížné. Jak správně a výhodně vybrat?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Auto ESA

Vyznat se na trhu ojetých aut je při dnešní široké nabídce poměrně obtížné. Abyste dobře koupili, to vyžaduje opatrnost a důležité je nechat stranou emoce. Mnohdy se také vyplatí nenásledovat aktuální (a pomíjivé) módní trendy a skutečně koupit takové auto, které především vyhovuje vašim potřebám.

Předně se rozhodněte, který typ auta vlastně potřebujete a k čemu ho budete používat. Rozmyslete si, v jakém obsazení budete nejčastěji jezdit, zda potřebujete například pěti nebo sedmimístné auto a jak veliký by měl být zavazadlový prostor.

Ohledně velikosti kufru byste také měli vědět, co s sebou nejčastěji vozíte a jak praktický zavazadlový prostor potřebujete. Pokud převážíte často objemné neskladné věci, určitě se vám bude hodit spíše klasické kombi nebo MPV. "Vyhledávané jsou také osobní verze menších dodávek, v nabídce jich máme hned několik desítek,“ doporučuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Pokud ale vozíte hlavně tašky nebo menší věci, uvítáte spíše klasický hatchback nebo liftback.

Do výběru svého vozu byste měli zohlednit také to, kde s ním budete jezdit a jak často. Pokud hledáte auto, které bude sloužit především na dojíždění do práce a do města, možná by vás mohl uspokojit menší vůz s malým motorem a nízkou spotřebou. S menším autem se také lépe parkuje a je na něj nižší pojištění.

Ohledně paliva je pak dobré zvážit, kolik kilometrů najezdíte každý rok. Při nízkých nájezdech, přibližně do 15 000 km, se ještě pořád vyplatí především benzín. Ten má smysl i tehdy, pokud jezdíte krátké trasy a často vypínáte a znovu startujete motor. Na delší trasy a velké kilometrové nájezdy se zase více hodí diesel. "Při volbě alternativního paliva, například LPG nebo CNG, byste měli vzít v úvahu i dostupnost čerpacích stanic,“ upozorňuje Foltýn.

Spousta lidí také přemýšlí nad tím, zda potřebují vůz s pohonem 4x4 a vyšší světlou výškou podvozku. Jistě, pokud jezdíte pravidelně do míst s nezpevněnou vozovkou a sníženými adhezními podmínkami, může se čtyřkolka a auto s vyšším podvozkem (například SUV) hodit.

Myslete ale na to, že vozy s pohonem všech kol jsou těžší a mají vyšší spotřebu paliva, tak si nekupujte čtyřkolku pro jistotu, ale skutečně jen tehdy, pokud ji potřebujete pravidelně. To, že pojedete jednou nebo dvakrát za rok na hory, ještě neznamená, že byste na parkoviště ke sjezdovce nevyjeli pouze s běžným autem na kvalitních zimních pneumatikách.

Pro kupujícího ojetého auta jsou určitě důležitým faktorem při rozhodování také finance. Nedopouštějte se ale obvyklé chyby některých kupujících a nedávejte jen do nákupu samotného auta všechny dostupné prostředky. Nechte si nějaké peníze bokem, které můžete použít na případné opravy a investice. To samé ostatně platí i při koupi úplně nového auta.

Každé auto potřebuje pravidelný servis, pneumatiky a další spotřební díly, takže na to myslete. Ohledně financí také zvažte, zda by se vám vyplatilo kupovat auto na protiúčet. Rozhodněte se, zda vůz platit ihned v hotovosti, nebo jestli chcete raději využít různých způsobů financování. "Kupujícím lze doporučit i sjednání pojištění auta, především pak proti odcizení a havárii,“ připomíná Pavel Foltýn z Auto ESA.

Témata:  auta Autobazary

Související

Aktuálně se děje

12. června 2025 16:49

30. května 2025 10:59

AI místo kolegy. Studie z Harvardu ukazuje, co všechno už zvládne

Umělá inteligence dokáže v práci nahradit lidské kolegy a zvyšuje nejen výkonnost, ale i motivaci. Ovšem jen do určité míry a ve specifických podmínkách. Ukazují to výsledky studie Harvard Business School, provedené na 776 pracovnících globální společnosti Procter and Gamble.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Zlato vítězí nad eurem. Centrální banky ho skupují jako nikdy

Zlato v roce 2024 přepsalo historii světových rezerv. Podle zprávy Evropské centrální banky vůbec poprvé předstihlo euro a stalo se – hned po americkém dolaru – druhým nejvýznamnějším rezervním aktivem centrálních bank. Na konci loňského roku představovalo 20 procent jejich oficiálních devizových rezerv, zatímco euro 16 procent. Dolar si drží vedoucí pozici s podílem 46 procent.