Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

dTest: ČOI už může pomáhat při řešení sporů

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Od prvního února platí nová právní úprava pro řešení spotřebitelských sporů. Kromě České obchodní inspekce pomohou také Český telekomunikační úřad, Energetický regulační úřad a Finanční arbitr. dTest bude rovněž žádat o pověření ministerstvem.

Spotřebitelům by se měla zjednodušit cesta k právu a řešení problémů s podnikateli. Novela zákona o ochraně spotřebitele zakotvila dlouho očekávaný systém mimosoudního řešení sporů. „Se spory z běžného spotřebitelského života, jako jsou neprávem zamítnuté reklamace či nevrácené peníze při odstoupení od smlouvy, je možné obracet se na obchodní inspekci,“ říká Miloš Borovička a popisuje proces: „Nedomluvíte-li se s podnikatelem sami, lze zahájit řízení. Pokud z návrhu bude vyplývat, koho se týká a podrobně vylíčíte, o co jde, vyzve inspekce podnikatele k řešení. Ten se musí do 15 dnů vyjádřit a spolupracovat, jinak může dostat až milionovou pokutu.“ Podnikatelé mimo to musejí spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení informovat, nejlépe ve svých obchodních podmínkách či reklamačních řádech. Odborné spory zůstanou specializovaným úřadům, které mají trochu odlišné postupy.

Výsledkem procesu by měla být vzájemná dohoda na řešení sporu mezi podnikatelem a spotřebitelem. „Řešení by mělo zabrat maximálně 90 dní, výjimečně u složitých případů dvojnásobnou dobu,“ přibližuje Borovička a dodává: „Bude-li za strany obchodní inspekce tato příležitost využita, může to velmi usnadnit vymáhání spotřebitelských práv. Málokdo se totiž odhodlá obrátit se se svým nárokem na soud. Mimosoudní řešení nebude ani zpoplatněno.“ Slabinou naopak může být skutečnost, že ve lhůtě nevyřešený spor se musí ukončit a spotřebiteli pak už nic jiného než soud nezbývá.

Zákon umožňuje, aby kromě České obchodní inspekce spory řešily i spotřebitelské organizace, ty ale potřebují zvláštní pověření od Ministerstva průmyslu a obchodu. „dTest se rozhodl o toto pověření usilovat, náš dosavadní systém pomoci spotřebitelům na webu www.vasestiznosti.cz se osvědčil a za dva roky jsme řešili přes sedm tisíc sporů, v tom rozhodně budeme pokračovat,“ říká Borovička.

Témata:  dTest ČOI CZK

Související

Aktuálně se děje

4. prosince 2025 10:58

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

12. listopadu 2025 12:17

Tváří v tvář smrti, ale s nízkým platem. Pietní profese dál zaostávají za průměrem

Listopad bývá obdobím, kdy lidé častěji zavítají na hřbitovy a připomínají si své blízké. S tím se dostávají do popředí i profese spojené s pietními službami – květinářky, pracovníci pohřebních služeb či kameníci. Podle údajů portálu Platy.cz se jejich výdělky výrazně liší. Kameníci si měsíčně přijdou přibližně o 60 % více než květinářky, přesto se ani oni nedostanou nad celostátní průměr. Zatímco příjmy květinářek a pracovníků pohřebních služeb zůstávají znatelně pod ním, mzdy kameníků se k průměrné úrovni alespoň přibližují.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy