Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi si nakupování vánočních dárků užívají

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Letos budou Češi vánoční dárky nejčastěji vybírat na internetu a ve velkých obchodních centrech. Při výběru dárků se v 82% nejvíce zaměřují na cenu. Většina z nich navíc přistupuje k nákupu dárků zodpovědně, s nakupováním dárků začíná 90 % Čechů měsíc nebo i dříve před Štědrým dnem. Výsledky přinesl říjnový průzkum GE Money Bank.

„Vánoční nákupy mají lidé rádi, celých 75 % z nich přiznalo, že je pořizování dárků baví,“ komentuje výsledky průzkumu Milada Franek, tisková mluvčí GE Money Bank. „Silnou tradici Vánoc v Čechách dokazuje, že pouze 1,5 % respondentů uvedlo, že vánoční dárky vůbec nenakupuje,“ doplňuje Milada Franek.

Nejvíce utratíme za dárky a jídlo

Češi se tradičně chystají o Vánocích utratit tisíce korun. Nejvíce přitom utratí za nákup dárků (téměř 78 % dotazovaných) a dalších 20 % vydá nejvíce peněz na jídlo. Zbylá dvě procenta respondentů vloží peníze na charitativní účely nebo do cestování za rodinou. Bezmála polovina Čechů (48 %) bude investovat do Vánoc do 5 000 Kč. Dalších 39 % odhaduje své výdaje mezi 5 000 Kč a 10 000 Kč a 13 % respondentů pak plánuje utratit více než 10 000 Kč. Při nákupu dárků se Češi nejčastěji rozhodují podle ceny (82 %) a rádi využijí slevu.

Dárky nakupujeme s předstihem

Podle výsledku průzkumu se každý desátý Čech staví k vybírání dárků velmi zodpovědně a nakupuje je postupně po celý rok. Další třetina pak začíná s výběrem dva měsíce před Vánoci. Nejvíce Čechů (48 %) se chystá nakupovat dárky na začátku adventu. Pouze necelých 8 % shání dárky teprve týden před Štědrým dnem. Nakupování dárků na poslední chvíli je tak výjimkou, protože pouhé 1 % dotazovaných nakupuje dárky až na Štědrý den, nebo dokonce až po Vánocích.

Nejoblíbenější jsou internetové obchody

K nakupování dárků využívají Češi nejčastěji internetové obchody (43 %), dále pak velká obchodní centra (32 %) nebo přímo specializované obchody (8 %). Ostatní nakupují dárky v supermarketech nebo hypermarketech, na vánočních trzích anebo slevových portálech či dárky vyrábějí.

Důležitými aspekty při výběru e-shopu jsou pro Čechy: zkušenost s obchodem, kde dárek nakupují (52 %), reference obchodu (39 %) anebo výše poštovného (téměř 35 %). Podle průzkumu téměř 95 % lidí volí nejčastěji tuzemské e-shopy. Přesto se i u nás začíná projevovat trend nákupů zboží z Asie, kterého využívá téměř desetina Čechů. Třetí v oblíbenosti jsou evropské internetové obchody (8,4 %), následují americké (3,5 %) a slovenské (2,3 %). Pouze 4,5 % respondentů uvedlo, že nikdy na internetu nenakupuje.

Respondenti průzkumu GE Money Bank uvedli, že při nákupech přes internet upřednostňuje více než 40 % z nich platbu na dobírku, 33 % využívá převod na účet. Třetí nejčastější způsob platby je pro téměř třetinu (27 %) platba platebními kartami (9 % kreditními kartami a 18 % kartami debetními).

Oproti tomu v kamenných obchodech využívá více než 56 % Čechů platební karty. Opět ale více z nich (43 %) platí debetními kartami a 13,5 % kreditními kartami. Právě díky kreditním kartám mohou klienti GE Money Bank získat až 30 % zpět z nákupů u vybraných partnerů bene+ v rámci ČR. Výhody věrnostního programu lze čerpat ve více než 2 000 kamenných provozovnách a 35 internetových obchodech.

Hotovost využívá při platbách necelých 43 %. Méně než 1 % pak nakupuje dárky pomocí voucheru.

Témata:  Vánoce dárky, Vánoce

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy