Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Dáváte dětem za vysvědčení odměnu?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Většina rodičů se snaží své děti motivovat a za lepší známky ve škole jim slibuje odměnu. Tu dostane na konci školního roku 78 % českých dětí. A to i přesto, že dvě třetiny dnešních rodičů (65 %) nedostaly za vysvědčení v době svého dětství nic. Vyplývá to z rozsáhlého telefonického průzkumu společnosti PROFI CREDIT, kterého se účastnilo na 1000 respondentů, informuje PROFI CREDIT.

Více než polovina rodičů nebo prarodičů (57 %) dává svým potomkům za vysvědčení věcný dárek, nejčastěji hračku, oblečení, knížku nebo elektroniku. „Peníze dává za dobré známky v Česku každý šestý rodič, čtvrtina dětí (27 %) si pak závěr školního roku užije na slavnostním obědě, v cukrárně, v kině, nebo třeba na výletě,“ komentuje výsledky průzkumu výkonný ředitel PROFI CREDITu Rudolf Cejnar. Prarodiče jsou k dětem shovívavější než rodiče. Svá vnoučata odměňují za snahu ve škole i v případě horších známek. Od babiček a dědečků děti nejčastěji dostávají peníze.

Za vysvědčení utratíme v průměru pětistovku

„O konkrétní sumě se drtivá většina rodičů (82 %) rozhoduje na poslední chvíli. V průměru nakonec utratí zhruba 500 korun. Jen třetina rodičů motivuje děti v průběhu celého roku,“ říká Rudolf Cejnar. Z průzkumu také vyplynulo, většina rodičů (83 %) ví, jaké známky jejich dítě poslední školní den domů přinese. Jen 6 % tvrdí, že je to plně v kompetenci jejich dětí a 7 % připouští, že občas je to pořádné překvapení.

Rodiče odměňují, ale sami byli bez odměn

I když si dnes většina rodičů láme hlavu nad tím, jak odměnit své dítě za vysvědčení, oni sami (65 %) nedostávali v dětství nic. Na dárek v podobě oblečení či hračky si vzpomíná jen pětina z nás. I když už zmíněných 16 % rodičů dnes považuje za dobrý dárek peníze, v dětství je za vysvědčení dostali jen 4 % z nich. 

Témata:  školství

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 19:38

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy