Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi nevěří obchodům. Každou účtenku kontrolují

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Důvěřuj, ale prověřuj. Tímto heslem se řídí 82 % Čechů, kteří u kasy vytahují peníze či kartu k placení. Právě tolik procent se nespoléhá na údaj sdělený obsluhou a raději vše kontrolují na terminálu. Stejný podíl respondentů kontroluje po nákupu účtenku, aby včas zjistili případné nesrovnalosti. Češi se navíc začali zajímat o to, jak jednoduše porovnat ceny u podobného typu zboží – tzv. jednotkovou cenu sleduje při nákupu 60 % zákazníků. Ukázal to průzkum* agentury STEM/MARK pro společnost Home Credit.

Podle analytika společnosti Home Credit Michala Kozuba je to dobrá zpráva. „Češi se naučili být ve finančních záležitostech opatrní. Zde opravdu platí ono okřídlené ‚dvakrát měř a jednou řež‘. Není dobré spoléhat se jen na slova pokladní, která může omylem zadat na terminál úplně jinou částku. Je lepší na chybu hned upozornit, než zaplatit a nápravy se domáhat zpětně,“ domnívá se Kozub. 62 % respondentů oznámenou částku kontroluje na terminálu kasy vždy, dalších 20 % tak činí velmi často. Část zákazníků spoléhá na autoritu pokladní a oznámené sumě buď věří, nebo ji ověřují jen občas.

Účtenka je důležitý doklad, nezahazujte ji hned

Většina lidí už zažila rozčílení nad tím, že za zboží, které koupili ve slevě, nakonec zaplatili plnou částku. Zjistili to při pozdním pohledu na účtenku a mnozí nad opětnou návštěvnou obchodu mávli rukou. „Může za tím být jak nedbalost pokladní, tak technická závada. Právě proto je dobré hned po nákupu zkontrolovat údaje na účtence. Případné nápravy se pak člověk domáhá daleko pohodlněji a ušetří čas,“ radí Kozub. Třetina Čechů tvrdí, že doklad po nákupu kontroluje vždy. Podle 32 % respondentů se tak děje velice často. Na korektní jednání obchodu se spoléhá necelých 15 % lidí, kteří částky na účtence buď spíše nehlídají, nebo tak činí výjimečně.

Jednotková cena – nástroj k porovnání

Obchodníci často používají marketingové akce a zahltí zákazníky směsicí různě velkých balení a oznámením o slevách. „Aby mohli zákazníci porovnat skutečnou výhodnost nákupu, byla dle zákona zavedena takzvaná jednotková cena, která převádí částku např. na kilogram. Ne každý má v hlavě kalkulačku, aby si dovedl spočítat, zda je výhodnějších 400 gramů rýže za 35 Kč, nebo 500 gramů za 43 Kč,“ vysvětluje Kozub. Češi si na tento nástroj zvykli, při nákupu ho bere v úvahu naprostá většina lidí. Asi čtvrtina zákazníků se na jednotkovou cenu dívá alespoň někdy. Zhruba 16 % lidí tvrdí, že údaj nepoužívají, nebo dokonce vůbec nevěděli, že existuje.

*Průzkum v termínu 12. – 18. 3. 2015 realizovala agentura STEM/MARK exkluzivně pro Home Credit a.s. na reprezentativním vzorku české populace 509 lidí. 

Témata:  obchody

Související

Aktuálně se děje

4. listopadu 2025 10:37

Vidíte nenávist nebo podvod na internetu? Nahlaste ho, radí dTest

Setkali jste se někdy s komentářem na sociálních sítích, ve kterém autor podporuje násilí či terorismus? Zaznamenali jste příspěvek se soukromými fotografiemi sdílenými za účelem poškození pověsti vyobrazené osoby? Anebo jste na online tržišti narazili na podvodného prodejce? I na takové příklady nezákonného uživatelského obsahu na internetu si Evropská unie došlápla takzvaným Aktem o digitálních službách (DSA). A ať už se nezákonný obsah týká přímo vás, nebo ne, máte právo jej nahlásit provozovateli dané internetové stránky.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

OSVČ čeká od ledna skokový růst odvodů. Vláda nemá čas změnu zvrátit

Vláda ve svém programovém prohlášení slibuje, že zastaví zvyšování vyměřovacího základu pro sociální pojistné OSVČ, které tak zůstane na 35 % průměrné mzdy. To se jí ovšem do začátku ledna, kdy má ke změně dojít, nemůže podařit. Na legislativní proces jednoduše nezbývá dostatek času. Reálně tak k plánovanému snížení odvodů OSVČ může dojít spíše až od roku 2027, upozorňuje Petra Pospíšilová, vedoucí daňového poradenství BDO.