Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Výmluvy obchodníků neznají mezí, dTest varuje před fíglem s fotkami

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Tvrdí vám prodejce, že špatně vidíte, a reklamaci kvůli jinému barevnému provedení zboží vám odmítá uznat? Nejste jediní. Výmluvy obchodníků na ilustrační fotografie u zboží v e-shopech jsou na denním pořádku. Nenechte se odbýt, obchodník má povinnost jasně informovat o vlastnostech prodávaného zboží.

Nákupy na internetu skýtají mnoho výhod, ale jistota ohledně barevného provedení objednaného zboží mezi ně nepatří. Lidé nakupují očima a barvy hrají při výběru zboží významnou roli, ať už ladí šatník nebo vybavují domácnost.

„Internetoví prodejci poutají pozornost zákazníků pestrobarevnými fotografiemi výrobků z různých stran. Jde o způsob vystavení zboží na internetu, oproti kamenné prodejně si jej však nemůžete vzít do ruky a lépe prohlédnout. Problém je, že prodejci v obchodních podmínkách často význam fotografií popírají a označují je za ilustrační," popisuje častou praxi Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Přitom pro představu o zboží je zásadní jeho vzhled, nejen slovní popis.

Pokud obrázek připojený k mp3 přehrávači zachycuje přístroj v růžové barvě, ale v jeho popisu se dočtete o červené variantě, čemu věřit? Textu nebo obrázku? A co má v případě neshod s prodejcem přednost? Podle obchodních podmínek některých e-shopů je fotografie připojená k výrobku jen ilustrační. Jinými slovy to znamená, že vyobrazené zboží nemusí odpovídat skutečnosti a že se nemůžete spoléhat na to, že výrobek bude přesně podle obrázku.

Internetový nákup si může každý spotřebitel do 14 dnů od převzetí zboží rozmyslet a využít právo odstoupit od smlouvy. A to nejen tehdy, pokud zboží nekoresponduje s popisem či obrázkem. Z tohoto práva však existují výjimky a pak nezbývá, než reklamovat.

Obchodník se bude jistě odvolávat na obchodní podmínky. Může také namítat, že vnímání barev je značně subjektivní. Co je pro jednoho růžové, může být pro druhého i červené. A mnohdy je barva určena přímo výrobcem. „Nemění to však nic na povinnosti obchodníka jasně a srozumitelně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaného zboží. Ustanovení obchodních podmínek relativizující tuto povinnost patří mezi zakázaná ujednání, proto mu nepřikládejte žádnou váhu. Popis výrobku, ať už slovní nebo ve formě obrázku, je pro obchodníka závazný a tvoří nedílnou součást smlouvy," upozorňuje Lukáš Zelený. A dodává: „Jestliže se liší zboží, jak jej vidíte a jak je popsané, máte právo se dožadovat pro vás příznivější varianty."

Stojíte-li však o určitou barvu a chcete-li předejít tahanicím s prodejcem, ověřte si před nákupem, který údaj je blíže pravdě.

Témata:  počítače dTest reklamace

Související

Aktuálně se děje

24. listopadu 2025 17:55

4. listopadu 2025 10:37

Vidíte nenávist nebo podvod na internetu? Nahlaste ho, radí dTest

Setkali jste se někdy s komentářem na sociálních sítích, ve kterém autor podporuje násilí či terorismus? Zaznamenali jste příspěvek se soukromými fotografiemi sdílenými za účelem poškození pověsti vyobrazené osoby? Anebo jste na online tržišti narazili na podvodného prodejce? I na takové příklady nezákonného uživatelského obsahu na internetu si Evropská unie došlápla takzvaným Aktem o digitálních službách (DSA). A ať už se nezákonný obsah týká přímo vás, nebo ne, máte právo jej nahlásit provozovateli dané internetové stránky.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

OSVČ čeká od ledna skokový růst odvodů. Vláda nemá čas změnu zvrátit

Vláda ve svém programovém prohlášení slibuje, že zastaví zvyšování vyměřovacího základu pro sociální pojistné OSVČ, které tak zůstane na 35 % průměrné mzdy. To se jí ovšem do začátku ledna, kdy má ke změně dojít, nemůže podařit. Na legislativní proces jednoduše nezbývá dostatek času. Reálně tak k plánovanému snížení odvodů OSVČ může dojít spíše až od roku 2027, upozorňuje Petra Pospíšilová, vedoucí daňového poradenství BDO.