Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Výmluvy obchodníků neznají mezí, dTest varuje před fíglem s fotkami

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Tvrdí vám prodejce, že špatně vidíte, a reklamaci kvůli jinému barevnému provedení zboží vám odmítá uznat? Nejste jediní. Výmluvy obchodníků na ilustrační fotografie u zboží v e-shopech jsou na denním pořádku. Nenechte se odbýt, obchodník má povinnost jasně informovat o vlastnostech prodávaného zboží.

Nákupy na internetu skýtají mnoho výhod, ale jistota ohledně barevného provedení objednaného zboží mezi ně nepatří. Lidé nakupují očima a barvy hrají při výběru zboží významnou roli, ať už ladí šatník nebo vybavují domácnost.

„Internetoví prodejci poutají pozornost zákazníků pestrobarevnými fotografiemi výrobků z různých stran. Jde o způsob vystavení zboží na internetu, oproti kamenné prodejně si jej však nemůžete vzít do ruky a lépe prohlédnout. Problém je, že prodejci v obchodních podmínkách často význam fotografií popírají a označují je za ilustrační," popisuje častou praxi Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Přitom pro představu o zboží je zásadní jeho vzhled, nejen slovní popis.

Pokud obrázek připojený k mp3 přehrávači zachycuje přístroj v růžové barvě, ale v jeho popisu se dočtete o červené variantě, čemu věřit? Textu nebo obrázku? A co má v případě neshod s prodejcem přednost? Podle obchodních podmínek některých e-shopů je fotografie připojená k výrobku jen ilustrační. Jinými slovy to znamená, že vyobrazené zboží nemusí odpovídat skutečnosti a že se nemůžete spoléhat na to, že výrobek bude přesně podle obrázku.

Internetový nákup si může každý spotřebitel do 14 dnů od převzetí zboží rozmyslet a využít právo odstoupit od smlouvy. A to nejen tehdy, pokud zboží nekoresponduje s popisem či obrázkem. Z tohoto práva však existují výjimky a pak nezbývá, než reklamovat.

Obchodník se bude jistě odvolávat na obchodní podmínky. Může také namítat, že vnímání barev je značně subjektivní. Co je pro jednoho růžové, může být pro druhého i červené. A mnohdy je barva určena přímo výrobcem. „Nemění to však nic na povinnosti obchodníka jasně a srozumitelně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaného zboží. Ustanovení obchodních podmínek relativizující tuto povinnost patří mezi zakázaná ujednání, proto mu nepřikládejte žádnou váhu. Popis výrobku, ať už slovní nebo ve formě obrázku, je pro obchodníka závazný a tvoří nedílnou součást smlouvy," upozorňuje Lukáš Zelený. A dodává: „Jestliže se liší zboží, jak jej vidíte a jak je popsané, máte právo se dožadovat pro vás příznivější varianty."

Stojíte-li však o určitou barvu a chcete-li předejít tahanicím s prodejcem, ověřte si před nákupem, který údaj je blíže pravdě.

Témata:  počítače dTest reklamace

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy