Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Horníci se důchodu bát nemusí. Co pro ně stát chystá?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Ministerstvo práce a sociálních věcí v čele s Michaelou Marksovou hodlá předložit vládě návrh zákona, který bude řešit možné sociální dopady na zaměstnance v hornictví v Moravskoslezském kraji, způsobené útlumem těžby uhlí. Nová legislativní úprava umožní 3 500 horníkům dřívější odchod do starobního důchodu.

„Stát si musí vážit těch zaměstnanců, kteří celý život pracovali v těžkých a nebezpečných podmínkách jako horníci. Nesmíme takovým lidem znepříjemňovat život a nutit je pár let před řádným důchodem hledat novou práci v jiném oboru. Jsme povinni v takových chvílích zajistit těmto lidem důstojný odchod z pracovního života," uvedla podle tiskové zprávy resortu ministryně Marksová.

Návrh upravuje v zákoně o důchodovém pojištění nižší důchodový věk některých horníků o 5 let včetně zvláštního způsobu stanovení procentní výměry starobního důchodu těchto horníků. Podmínkou pro snížení důchodového věku bude odpracování příslušného počtu směn pod zemí v hlubinných dolech.

Návrh zákona se v současné době nachází v meziresortním připomínkovém řízení a po jeho skončení plánuje MPSV předložení zákona na jednání vlády. Zákon by měl nabýt účinnosti v průběhu roku 2015.

MPSV také navrhuje úpravu nařízení vlády o stanovení důchodového věku a přepočtu starobních důchodů některých horníků, kteří začali vykonávat své zaměstnání před rokem 1993. Touto úpravou se tak rozšíří okruh horníků, na které se toto nařízení bude vztahovat.

Témata:  CZK,  důchodci,  důchody

Aktuálně se děje

22. září 2026 17:07

EET se vrací, s ní i školkovné a studentská sleva. Restaurace čeká nižší DPH

Návrat elektronické evidence tržeb od ledna příštího roku není jedinou změnou, kterou nově schválený zákon přinese. Daňový balíček spojený s EET 2.0 obnovuje školkovné a studentskou slevu na dani, snižuje DPH u nealkoholických nápojů podávaných v gastronomii, osvobozuje část spropitného zaměstnanců od daní a odvodů a vrací daňové zvýhodnění tichého vína poskytovaného jako firemní dar. Nová pravidla začnou platit od 1. ledna 2027.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy