Lepší SPZ pro luxusní auta? Byznys úředníků, říká firma

Od 1. ledna 2015 budou zavedeny revoluční změny v přidělování státních poznávacích značek. Značky půjde převádět ze starého vozidla na nové a bude možné rezervovat si značku na přání, zatímco dnes jsou, alespoň podle oficiálních sdělení příslušných úřadů, přidělovány náhodně. Aktuální forenzní datová analýza poradenské společnosti EY poukazuje na to, že významný podíl luxusních automobilů s prémiovými SPZ shodou náhod být nemůže.

660
reklama

Už dnes ve Vysokém Mýtě předběhli dobu  – umožňují svým občanům vybírat si konkrétní SPZ. Naopak Praha dlouhodobě deklaruje, že SPZ jsou vybírány zcela náhodně za pomoci počítače.

Zájem o prémiové značky mají zřejmě hlavně majitelé luxusních vozů. „Téměř každé druhé auto v Praze s prémiovou SPZ patří mezi luxusní značky. To už nemůže být náhoda, ale musí za tím být nějaký systém," říká Tomáš Kafka, výkonný ředitel oddělení investigativních služeb a řešení sporů společnosti EY v České republice.

Za luxusní značky v rámci této analýzy jsou považovány vozy Aston Martin, Audi, Bentley, BMW, Dodge, Ferrari, Hummer, Infiniti, Jaguar, JEEP, Lamborghini, Land Rover, Lexus, Maserati, Mercedes, Porsche, Rolls-Royce a další tovární značky převážně kusové nebo zakázkové výroby, např. Gordon, Maybach, Wiesmann. Automobilky vyrábějící auta všech cenových kategorií byly zařazeny mezi běžné. Analýzu bylo možné provést pouze na úrovni továrních značek, informace o konkrétních modelech nejsou k dispozici z veřejně dostupných dat.

Podíl luxusních značek na českých silnicích (na všech vozech registrovaných v ČR) se pohybuje okolo 6 %. U vozů s prémiovou SPZ je však podíl luxusních značek 28 %. U „superprémiových" SPZ, tedy značek s pěti stejnými číslicemi v řadě, je tento podíl ještě vyšší, 33 %.

U některých značek se prémiová SPZ považuje za standard. Například majitelé značky Gordon získávají prémiovou SPZ 72x častěji než je průměr u majitelů všech značek aut. Prémiové SPZ lze najít ale i u značek, kde by je nejspíš nikdo nečekal, například u letitých trabantů východoněmecké výroby nebo u trolejbusu ve službách dopravního podniku.

V rámci luxusních vozů mají rozhodující podíl na prémiových SPZ tři německé automobilky – Mercedes, BMW a Audi. Jejich společný podíl na všech luxusních vozech s prémiovou SPZ dosahuje 81,2 %, jedničkou je Mercedes s 29,4 %.

Vůbec nejčastěji majitelé luxusních vozů volí prémiové SPZ ve tvaru 1111 nebo 7777. Nejoblíbenější kombinací majitelů vozů FERRARI s prémiovou SPZ je 0001. Má ji 35 % všech vozidel této značky s prémiovou SPZ. U Lamborghini je to zase 9999.

Prémiové značky v krajích

V Praze je registrováno 14 % všech automobilů v ČR, ale jezdí v ní 24 % všech vozů luxusních značek s prémiovou SPZ. V hlavním městě ČR patří 48 % automobilů s prémiovou SPZ mezi vozy luxusních značek. Výrazný podíl luxusních vozů v populaci vozů s prémiovou SPZ je ale i mimo metropoli - v Jihomoravském kraji je to 34 %, v Karlovarském 31 % a v Moravskoslezském 30 %.

Užitečnost forenzních datových analýz ve veřejném sektoru Z analýzy dále vyplynulo, že data jsou v Centrálním registru vozidel či v databázích České kanceláře pojistitelů často zadávána chybně a nekonzistentně. Například tovární značkou s nejvíce různými druhy překlepů v registrech je podle analýzy Hyundai – v registrech bylo nalezeno 10 různých variant značky (např. Hundai, Hyndayi, Hyudai nebo Hyindai).

„Chybovost v datech zjevně souvisí s neexistující kontrolou konzistentnosti a správnosti dat," doplňuje Tomáš Kafka. „Ale odhalení chybných dat nebývá jediným užitečným výsledkem forenzních analýz. Forenzní datové analýzy mohou poukázat na potenciální manipulace, nekalé praktiky či korupci a mnohdy přispět k identifikaci nadbytečných nákladů nebo odhalit neefektivnosti a systémové chyby."

Poznámka pro novináře: Všechny provedené datové analýzy poradenské společnosti EY vycházejí z veřejně dostupných zdrojů - Centrálního registru vozidel spravovaného MDČR, dat České kanceláře pojistitelů a Českého statistického úřadu.

TOP 10 nejoblíbenějších luxusních značek s prémiovou SPZ

Luxusní značka / Podíl na vozech luxusních značek s prémiovou SPZ

MERCEDES 29,4%
BMW 26,9%
AUDI 24,9%
PORSCHE 5,5%
LAND ROVER 3,2%
JEEP 1,9%
LEXUS 1,9%
JAGUAR 1,1%
MASERATI 0,9%
HUMMER 0,8%
Ostatní 3,5%

Loading...
Témata: SPZ

Související:

reklama
Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky