Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Co se vyplatí, nemocenská nebo dovolená?

Co se vyplatí, nemocenská nebo dovolená?

Foto: Marie Cvrčková, MoneyMAG.cz

Období chřipek a nachlazení přichází. Vyplatí se zaměstnanci při obyčejné rýmě využít pracovní neschopenky nebo si má kvůli nemoci vzít dovolenou. Nechte si poradit od mzdové specialistky.

"Při krátkodobých nemocech se zaměstnancům nevyplatí brát si nemocenskou, jelikož první tři dny nemoci má zaměstnanec neplacené, je na té neschopence zadarmo. Náhradu mzdy od zaměstnavatele dostává zaměstnanec až poté," říká mzdová specialistka Jana Tycová.

Odbornice radí, že při kratší nemoci je lepší si vzít pár dní dovolené a spojit to například s víkendem, to je pro zaměstnance výhodnější.

"Každý kdo byl nemocný ví, že neschopenka se nevyplatí nikdy, tedy pokud nemá zaměstnanec nějaké komerční pojištění. Ta náhrada je vždy nižší než mzda. Je to 60 % z redukovaného základu. Z toho vyplývá, že čím má člověk vyšší mzdu, tím je to pro něj méně výhodné. Při dlouhodobé nemocenské se stává, že lidé se snadno dostanou do finanční tísně," popisuje specialistka.

"Při vystavování neschopenky lékařem je nutné vyplnit adresu, na které bude zaměstnanec k zastižení kontrolou. Při prvních jednadvaceti dnech neschopenky hradí nemocenskou zaměstnavatel a má právo dělat kontrolu sám nebo vyzve Správu sociálního zabezpečení a ta kontrolu provede. Pokud kontrola zjistí hrubé porušení pracovní neschopenosti, například, že je zaměstnanec na dovolené a není na stanovené adrese, tak může klidně dojít až k rozvázání pracovního poměru," radí Tycová.

Pokud člověk uvede například špatnou adresu nebo se na daném místě nenachází a nedokáže, že byl na zdravotní procházce nebo neprokáže součinnost, hrozí mu pokuta až dvacet tisíc korun.

"Lékař při nemocenské stanovuje vycházky, mělo by to být mezi sedmou a sedmnáctou hodinou a měli by být dlouhé maximálně šest hodin," dodává mzdová specialistka Tycová.

Témata:  nemocenská

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.