Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Autem k moři: Co dělat při bouračce za hranicemi Česka?

Blíží se čas letních dovolených a velká část českých turistů se vydá autem za hranice. I přes časté varování jsou dopravní nehody jedním z nejčastějších důvodů úmrtí či zranění českých turistů v zahraničí. Jak se připravit a jak postupovat v případě, kdy se stanete účastníky havárie?

"Pokud nehodu nezpůsobím, škoda je hrazena z povinného ručení viníka a nároky se řídí právem státu, kde k nehodě došlo,“ vysvětluje Lukáš Fládr ze sdružení Pomoc poškozeným a dodává: "Legislativa v oblasti povinného ručení je nicméně v rámci zemí EU podobná, protože minimální rozsah nároků je stanoven ve směrnici EU,“ říká Fládr. Dá se tak říct, že rozsah nároků je v EU téměř shodný jako u nás, navíc jsou hrazeny hotové výdaje jako například ubytování či odvoz zpět do ČR.

Jak postupovat, když je mi škoda způsobena?

• Vyplňte záznam o nehodě (evropský formulář)

• Zavolejte policii

• Vyfotografujte si míru poškození vozidla, místo nehody a vše, co vám přijde užitečné

• Pokud se bude vozidlo v zahraničí opravovat, je důležité pečlivě zadokumentovat i rozsah poškození vozidla

• Pořiďte si kopie od všech listin, které budete podepisovat (zpětně se dokumenty získávají velice těžko)

• Za škodu odpovídá zahraniční pojišťovna viníka, nároky lze ale uplatnit u nás prostřednictvím škodního zástupce na území ČR (lze zjistit na webu ČKP)

Pokud řidič nehodu způsobí sám, pak záleží především na rozsahu havarijního pojištění, asistenčních služeb a znění pojistných podmínek. "Nejdůležitější je, zjistit si rozsah krytí ještě před odjezdem do zahraničí. Ideální je událost nahlásit na infolinku a řídit se pokyny pojišťovny či asistenční služby: zda odtáhnout havarovaný vůz do ČR nebo řešit opravu na místě, informovat se, jak je hrazeno uskladnění vozidla, právní pomoc, nocleh a případné nutné tlumočení,“ upozorňuje Lukáš Fládr ze sdružení Pomoc poškozeným.

Jak postupovat, pokud škodu způsobím?

• Nahlaste nehodu vaší pojišťovně, resp. Asistenční službě

• Pokud dojde ke škodě na zdraví a řidič nemá připojištěno úrazové pojištění řidiče a spolucestujících nebo jiné úrazové či cestovní pojištění, nebude mu pojišťovnou hrazena žádná škoda.

• Spolujezdci budou mít škodu hrazenu z řidičova povinného ručení.

• Náklady na léčbu by v rámci členských států měly být placeny z veřejného zdravotního pojištění, častokrát ale pouze v základním a nezbytném rozsahu. V některých případech je nutné léčbu uhradit na místě a pak se domáhat proplacení po návratu domů.

• Nikdy nepodepisujte nic, čemu nerozumíte. Klidně napište do protokolu, že verzi v cizím jazyce nerozumíte, přidejte česky "můj podpis“ a to podepište,“ doplňuje Lukáš Fládr.

Na co při cestě do zahraničí nezapomenout?

K řízení motorového vozidla v zahraničí je obecně třeba český, případně mezinárodní řidičský průkaz, osvědčení o technickém průkazu vozidla, zelená karta a u zapůjčeného vozidla notářsky ověřený dopis o zapůjčení vozidla opatřený překladem. Pokud se na dovolenou dopravujete zapůjčeným vozem, nezapomeňte si ověřit, že je pojištěno. Nezapomeňte si vzít také spojení na pojišťovnu, případně asistenční službu.

Témata:  Cestování

Aktuálně se děje

7. května 2025 14:38

2. května 2025 9:42

28. dubna 2025 12:40

Češi ročně investují 60 miliard do domácích mazlíčků. Výdaje rostou i kvůli inflaci

Nejvyšší inflace za posledních přibližně třicet let, která v Česku v uplynulých letech udeřila, se promítla i do nárůstu výdajů za psi a kočky. Za psa tak dnes běžná domácnost v ČR utratí průměrně zhruba 1500 korun měsíčně, za kočku zhruba polovinu této částky. Přitom alespoň jednoho psa vlastní na dva miliony českých domácností, alespoň jednu kočku pak bezmála 1,5 milionu domácností. Výdaje za „psa v obýváku“ tak činí přibližně 40 miliard korun ročně, kočky coby domácí mazlíčci pak v souhrnu vyjdou na přibližně 20 miliard korun.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy