Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Konec astronomických cen taxikářů. Co se od května mění?

Konec astronomických cen taxikářů. Co se od května mění?

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Auta, kterými jezdili například zákazníci hotelů z letiště a na letiště, budou muset být označená jako taxislužba. Jezdit budou moci maximálně za 28 korun na kilometr, určuje to novela, která začíná platit od května Jedinou výjimkou v Praze tak bude doprava na svatby a podobné akce.

Prakticky se tak ruší "smluvní přeprava", kterou využívaly hlavně hotely. Automobily, které budou firmy nabízet, budou muset být označené jako taxíky a maximálně zaplatíte jako u "normální" taxislužby 28 korun za kilometr. Na všech musí být umístěná střešní svítilna, řidiči budou skládat zkoušky z místopisu. Naopak označení černobílými pruhy povinností nebude.

Účtenky se budou nově vydávat pouze na požádání.

Jedinou výjimkou budou svatby a další hromadné akce, kdy se cena nemusí odvíjet od počtu ujetých kilometrů. Zájemci ovšem budou muset předem podepsat s firmou smlouvu, uvnitř dohody bude napsaný počet i jména lidí, kteří v autě pojedou.

Zákon zjednodušil vydávání průkazů taxikářům, budou je dostávat přímo řidiči, už ne jejich zaměstnavatelé. Dříve mohla dostat pokutu například firma a řidič mohl jít k jiné prakticky bez postihu, nově budou moci odebírat úřady i oprávnění k řízení taxíku.

Řidiči nebudou muset vést záznamy o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách ani o době odpočinku. Nebudou se muset tisknout ani měsíční uzávěrky taxametru. Mezi dopravní společností a řidičem ale bude muset být pracovně-právní vztah.

Pod taxislužby spadnou i "drink servisy", tedy odvozy zákazníků jejich vlastními automobily.

Témata:  taxi

Související

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 15:53

22. července 2025 20:21

EU chce zakázat spalovací auta ve flotilách půjčoven. Kancléř Merz návrh ostře kritizuje

Evropská unie chce zakázat autopůjčovnám a velkým firmám, aby od roku 2030 do svých flotil pořizovaly jiná auta než elektrická. Půjčovny, jako je Sixt nebo Europcar, by tak už za necelých pět let musely pro své klienty nakupovat výhradně elektrovozy. Informaci přinesl německý deník Bild. Záměr včera večer ostře kritizoval německý kancléř Friedrich Merz. Podle něj „zcela ignoruje to, co Evropa právě nyní potřebuje“.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy