Máte geniální nápad na rozjezd firmy? Zkuste podnikatelský inkubátor

Rozjet vlastní podnikání na "zelené louce" není žádná legrace, a to i když má člověk skutečně zajímavý a inovativní nápad. Existují však instituce, které lidem uskutečnit jejich plány pomohou, a to odbornými radami, levnými kancelářemi a v některých případech i penězi do začátku.

660
reklama

K tomu, aby se z podnikatelského mláděte stal "predátor v džungli trhu", je často potřeba mu z počátku trochu pomoci. Poskytnout mu místo, kde by mohl trochu povyrůst. A právě takovými místy, určenými pro začínající podnikatele s inovativními nápady, jsou podnikatelské inkubátory, kterých za posledních 10 let v Česku výrazně přibylo.

Vyrostly především u českých vysokých škol či z iniciativy některých měst a lidem se zajímavými nápady pomáhají například získat kvalitní prostory a zázemí pro podnikání za výrazně zvýhodněné ceny nájmu. Často totiž fungují způsobem, že v prvním roce dotují polovinu ceny nájmu, v druhém 40 procent a v třetím 30 procent. Tím ušetří začínající firma desetitisíce až statisíce korun ročně.

Dále poskytují podporu a nejrůznější poradenství, umožní používat laboratorní či výrobní prostory sdílené s dalšími začínajícími podnikateli a také jim pomohou sehnat finanční prostředky do začátku. Začínající podnikatelé tak mohou budovat svůj byznys v těsném kontaktu s jinými startujícími firmami a navazovat s nimi spolupráci či obchodní vztahy. To vše v prostředí, které je částečně před podmínkami trhu chrání.

Jsou tak vhodné i pro mladé lidi, kteří sice mají nápad, ale minimum podnikatelských zkušeností. Ty však o jejich existenci často neví. Dokládá to například průzkum agentury Ipsos a Asociace malých a středních podniků a živnostníků, podle kterého téměř 90 procent mladých prakticky nezná žádné podpůrné programy pro svůj podnikatelský start.

Kde například funguje podnikatelský inkubátor:

• Technologický inkubátor VUT
• Podnikatelský inkubátor Vědeckotechnického parku Univerzity Palackého v Olomouci
• BIC Ostrava
• Technologické a inovační centrum Zlín
• Akademické a univerzitní centrum Nové Hrady
• Třeboňské inovační centrum
• Vědeckotechnologický park Ostrava
• BIC Plzeň
• Podnikatelské a inovační centrum Severní Čechy
• Inovacentrum
• Technologické centrum Hradec Králové
• Technologické inovační centrum ČKD Praha
• Jihočeská agentura pro podporu inovačního podnikání

Inkubátory se přitom zaměřují na pomoc těm firmám, které se soustředí na vývoj nových výrobků, technologií či služeb. V takovém inkubátoru však není možné setrvat trvale, podnikatelé v něm mohou strávit nanejvýš několik let (obvykle 3 roky).

A pro ty, kteří případné podnikaní zvažují, ale nejsou si jistí, zda jejich nápad je skutečně tím pravým, nabízí i nejrůznější nezávazné akce. Například Jihomoravské inovační centrum (JIC) pravidelně organizuje takzvané MIC minutes, kdy mají lidé možnost představit své záměry komisi složené z několika odborníků, kteří následně uchazeči představí své názory na silné a slabé stránky jeho projektu. Ten tak získá důležitou zpětnou vazbu a v případě, že se jeho nápad zalíbí, může rovnou začít dojednávat svou účast v inkubátoru.

A jak vlastně probíhá jí takové přijímačky? Nejprve je třeba si uvědomit, že inkubátory nejsou většinou otevřeny pro všechny, některé totiž mají i velmi úzkou specializaci. Je tedy si třeba jednotlivé inkubátory projít a pokusit se najít ten pravý právě pro váš nápad.

Poté už je potřeba oslovit přímo konzultanta daného inkubátoru a sejít se s ním na první informativní schůzce, kde mu představíte svůj podnikatelský záměr a on si naopak udělá obrázek o vaší osobnosti. Pokud konzultant dojde k závěru, že do inkubátoru patříte, pomůže vám připravit takzvaný podnikatelský plán, který dále hodnotí přímo zástupci inkubátoru. Pokud i tam uspějete, máte vyhráno. Je třeba podotknout, že tento přijímací proces může trvat i několik měsíců.

Témata: firmy | podnikatelé

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky