Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

České dálnice jsou nehorázně drahé. Jak je to možné?

České dálnice jsou nehorázně drahé. Jak je to možné?

Foto: Adam Mráček / INCORP images

Různé krajinné rázy nebo zastavěnost oblasti, nejvíce ovlivňují ceny českých i světových dálnic. Například kilometr dálnice D11 stavěný na rovině stál 218,5 milionu korun, oproti tomu kilometr D8 v zastavěné oblasti více než 511 milionů korun.

V České republice se staví dálnice dráž než v Německu, při porovnání mimoměstských oblastí v nížinách a na pahorkatinách, stojí v ČR kilometr přibližně 226,6 milionu korun, u našich západních sousedů o skoro o 16 milionů korun na kilometr méně.

Nejlevnější je Dánsko, kde se zvládá postavit kilometr dálnice za 150,6 milionu korun. Levněji než Češi staví Chorvati, dražší jsou ale například Slováci, Maďaři a Rakušané, v posledně jmenovaném státu stojí kilometr dálnice skoro 330 milionů korun. Rakušané ale staví velmi často v hornatém, dokonce vysokohorském terénu, což stavbu prodražuje. Naopak i levnější Chorvaté budují dálnice v těžkém skalnatém pobřežní.

Ovšem server Dálnice.com vypočítal, že v Česku stojí kilometr v průměru 400 milionů korun.

Ze starších vyjádření představitelů společnosti Ředitelství silnic a dálnic vyplývá, že kilometr dálnice stojí 350 milionů korun, do této sumy je ale započítaná projektová dokumentace, výkup pozemků i postavení protihlukových bariér nebo například překladů plynových vedení a dalších terénních úprav.

Do cen uváděných ve studiích se také často nezapočítávají změny ve financích, které způsobí terén.

V českých krajích jsou také velkým problémem změny plánu, kdy nové vlády rozhodnou o tom, že na daný úsek nejsou peníze a dosavadní stavby se musejí zakonzervovat. Takovým příkladem je dálnice D3. Ta měla podle návrhů z roku 1999 stát 46,5 miliardy korun a do roku 2010 mělo být zaplaceno 60 procent ceny. Jenže ministerstvo nemělo na pokračování výstavby dálnice peníze, k tomu se přidaly problémy s výkupem pozemků a s vedením trasy D3. Další výstavba se stopla a za konzervaci platí stát nemalé částky.

Ministr dopravy Pavel Dobeš (tehdy LIDEM) před rokem navrhoval dostavbu dálnice pomocí PPP projektu, o čemž nechce současná hlava rezortu Zbyněk Stanjura (ODS) ani slyšet.

Nyní začíná velká modernizace nejstarší české dálnice D1 - tepny mezi největšími českými městy Prahou a Brnem. Podle projektových cen měla stát modernizace mezi Mirošovicemi a Kývalkou 20 miliard korun, nakonec je ale zájemci vysoutěžili za přibližně 14 miliard korun.

Témata:  dálnice

Aktuálně se děje

9. července 2024 11:05

8. července 2024 10:28

České stavebnictví se propadá. Ničí ho přílišná byrokracie

„Stavět v České republice je drahé, zdlouhavé a administrativně náročné. To může odrazovat velké zahraniční investory i české domácnosti, aby se pouštěli do nových projektů. Navíc stavebnictví nadále zatěžují stále relativně vysoké úrokové sazby a nedostatek pracovních sil,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR

Komentář

Daří se vládě ozdravovat veřejné finance? Detailní pohled na čísla

Hospodaření státního rozpočtu – tedy to, za které odpovídá vláda – bylo letos v prvním pololetí nejlepší od roku 2019. Pololetní schodek vládního hospodaření je totiž nominálně nižší než v letech 2020 až 2023, necelých 180 miliard korun. Přesto veřejný dluh narůstá za vlády premiéra Petra Fialy zhruba stejně rychle jako za covidu. I když mezitím stouply daně a odvody, nejen v rámci konsolidačního balíčku. Jak to jde dohromady? A plní současná vláda svůj předvolební slib konsolidace veřejných financí?