Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Krize, lidé nenakupují: Návštěvnost obchodních center stagnuje

Krize, lidé nenakupují: Návštěvnost obchodních center stagnuje

Foto: Pixmac

Počet nakupujících v obchodních centrech za prvních devět měsíců letošního roku ve srovnání se stejným obdobím 2011 stagnuje. Za první tři kvartály klesl počet návštěvníků obchodních center v Česku o jedno procento, informovala Mezinárodní asociace nákupních center (ICSC).

"Nikoho nepřekvapí, že v době nejistoty a nepříznivé ekonomické situace, jaká panuje nyní v celé Evropě, návštěvnost v obchodních centrech neroste. Odpovídá to vývoji indexu spotřebitelské důvěry, vydávaného Eurostatem, který je pro Českou republiku v meziročním srovnání výrazně nižší," uvedl předseda českého ICSC Jan Kubíček. V tomto kontextu se však podle jeho slov pokles návštěvnosti v obchodních centrech o jedno procento jeví jako velmi dobrý výsledek ukazující, že obchodní centra navštěvují zejména progresivnější skupiny lidí, jichž se krize dotýká méně.

Trend vývoje se však podle ICSC v předchozích měsících velmi lišil. Zatímco do dubna byla návštěvnost obchodních center dokonce vyšší než ve stejném období minulého roku, od května zaznamenal index návštěvnosti pokles. Nejhorší výsledky (propad návštěvnosti o cca pět procent) vykázala obchodní centra v červenci a srpnu. Září už naopak ukázalo čísla méně negativní.

"Slabý výsledek letních měsíců v tomto roce byl do velké míry způsoben velmi pěkným počasím. Zjistili jsme z analýz center, které vlastníme, že pokud je počasí výrazně lepší ve sledovaném období, než je jeho dlouhodobý průměr pro toto období, lidé chodí do center méně," vysvětlil Kubíček. Lidé většinou dávají přednost venkovním aktivitám před nakupováním, pokud je k tomu počasí vybízí. Na poklesu návštěvnosti se podle výsledků analýzy podílejí zejména menší centra. Ta zůstala prakticky celou dobu od začátku roku v negativních číslech. Naopak velká centra po celé toto období návštěvnost spíše zvyšují. Lidé chodí do nákupních center více cíleně, a proto častěji volí větší centra s větším výběrem obchodů a sortimentu.

Index návštěvnosti nákupních center vydává ICSC ve spolupráci s auditorskou společnosti PricewaterhouseCooppers. V této první fázi je součástí projektu vybraných 16 významných nákupních center, které představují 30 procent trhu.

Témata:  obchody

Související

Aktuálně se děje

14. května 2025 11:21

7. května 2025 14:38

2. května 2025 9:42

Češi porazili celou EU. Chudoba se jim vyhýbá nejvíc

Češi jsou v rámci všech zemí EU nejméně ohrožení chudobou nebo sociálním vyloučením. Vyplývá to z údajů, které v pátek zveřejnil Eurostat. V roce 2024 bylo chudobou nebo sociálním vyloučením ohroženo 11,3 procenta obyvatel České republiky, což je nejnižší podíl ze všech zemí EU a také druhý nejnižší podíl v historii ČR. Lépe Česko dopadlo jen v roce 2021, kdy daný podíl činil 10,7 procenta. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Levnější tankování může pokračovat. Trhy věří v dohodu USA a Íránu

Zlevňování pohonných hmot v Česku neustává, ceny benzinu i nafty dál klesly i v uplynulém týdnu a zůstávají nejnižší za několik let. Nejprodávanější benzin Natural 95 se aktuálně u čerpacích stanic prodává v průměru za 33,71 koruny, před týdnem byl o 26 haléřů dražší. Nafta zlevnila o 43 haléřů na litru, v průměru nyní stojí 32,24 koruny za litr.