Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Krize, lidé nenakupují: Návštěvnost obchodních center stagnuje

Krize, lidé nenakupují: Návštěvnost obchodních center stagnuje

Foto: Pixmac

Počet nakupujících v obchodních centrech za prvních devět měsíců letošního roku ve srovnání se stejným obdobím 2011 stagnuje. Za první tři kvartály klesl počet návštěvníků obchodních center v Česku o jedno procento, informovala Mezinárodní asociace nákupních center (ICSC).

"Nikoho nepřekvapí, že v době nejistoty a nepříznivé ekonomické situace, jaká panuje nyní v celé Evropě, návštěvnost v obchodních centrech neroste. Odpovídá to vývoji indexu spotřebitelské důvěry, vydávaného Eurostatem, který je pro Českou republiku v meziročním srovnání výrazně nižší," uvedl předseda českého ICSC Jan Kubíček. V tomto kontextu se však podle jeho slov pokles návštěvnosti v obchodních centrech o jedno procento jeví jako velmi dobrý výsledek ukazující, že obchodní centra navštěvují zejména progresivnější skupiny lidí, jichž se krize dotýká méně.

Trend vývoje se však podle ICSC v předchozích měsících velmi lišil. Zatímco do dubna byla návštěvnost obchodních center dokonce vyšší než ve stejném období minulého roku, od května zaznamenal index návštěvnosti pokles. Nejhorší výsledky (propad návštěvnosti o cca pět procent) vykázala obchodní centra v červenci a srpnu. Září už naopak ukázalo čísla méně negativní.

"Slabý výsledek letních měsíců v tomto roce byl do velké míry způsoben velmi pěkným počasím. Zjistili jsme z analýz center, které vlastníme, že pokud je počasí výrazně lepší ve sledovaném období, než je jeho dlouhodobý průměr pro toto období, lidé chodí do center méně," vysvětlil Kubíček. Lidé většinou dávají přednost venkovním aktivitám před nakupováním, pokud je k tomu počasí vybízí. Na poklesu návštěvnosti se podle výsledků analýzy podílejí zejména menší centra. Ta zůstala prakticky celou dobu od začátku roku v negativních číslech. Naopak velká centra po celé toto období návštěvnost spíše zvyšují. Lidé chodí do nákupních center více cíleně, a proto častěji volí větší centra s větším výběrem obchodů a sortimentu.

Index návštěvnosti nákupních center vydává ICSC ve spolupráci s auditorskou společnosti PricewaterhouseCooppers. V této první fázi je součástí projektu vybraných 16 významných nákupních center, které představují 30 procent trhu.

Témata:  obchody

Aktuálně se děje

14. června 2024 9:44

13. června 2024 13:35

12. června 2024 11:13

12. června 2024 10:38

Léto je zátěž pro laky karoserií, zapečený ptačí trus může způsobit poškození vrchní vrstvy laku

Pravidelné mytí karoserie je nejenom vizitkou majitele, ale také důležitým nástrojem péče o automobil. Letní měsíce navíc mohou být pro laky karoserií problém a takzvaně zapečený ptačí trus může způsobit poškození vrchní vrstvy laku. V tomto období je tedy třeba mýt vůz častěji a operativněji. Jak vybrat správnou automyčku? Každý typ má své výhody a nevýhody. Na co si dát také pozor?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Vláda chce do vesmíru poslat českého astronauta, za 1,5 miliardy korun. Přitom říká, že veřejné finance jsou v rozvratu

Téměř po půl století Česko zřejmě vyšle do vesmíru svého člověka. Po Vladimíru Remkovi se má stát druhým Čechem v kosmu armádní stíhací pilot Aleš Svoboda. Nabídku na uskutečnění nákladné cesty dostala vláda už minulý rok. Tehdy však odmítla. Podle nynějších slov ministra dopravy Martina Kupky se více než miliardová investice mnohonásobně vrátí.