Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Krize, lidé nenakupují: Návštěvnost obchodních center stagnuje

Krize, lidé nenakupují: Návštěvnost obchodních center stagnuje

Foto: Pixmac

Počet nakupujících v obchodních centrech za prvních devět měsíců letošního roku ve srovnání se stejným obdobím 2011 stagnuje. Za první tři kvartály klesl počet návštěvníků obchodních center v Česku o jedno procento, informovala Mezinárodní asociace nákupních center (ICSC).

"Nikoho nepřekvapí, že v době nejistoty a nepříznivé ekonomické situace, jaká panuje nyní v celé Evropě, návštěvnost v obchodních centrech neroste. Odpovídá to vývoji indexu spotřebitelské důvěry, vydávaného Eurostatem, který je pro Českou republiku v meziročním srovnání výrazně nižší," uvedl předseda českého ICSC Jan Kubíček. V tomto kontextu se však podle jeho slov pokles návštěvnosti v obchodních centrech o jedno procento jeví jako velmi dobrý výsledek ukazující, že obchodní centra navštěvují zejména progresivnější skupiny lidí, jichž se krize dotýká méně.

Trend vývoje se však podle ICSC v předchozích měsících velmi lišil. Zatímco do dubna byla návštěvnost obchodních center dokonce vyšší než ve stejném období minulého roku, od května zaznamenal index návštěvnosti pokles. Nejhorší výsledky (propad návštěvnosti o cca pět procent) vykázala obchodní centra v červenci a srpnu. Září už naopak ukázalo čísla méně negativní.

"Slabý výsledek letních měsíců v tomto roce byl do velké míry způsoben velmi pěkným počasím. Zjistili jsme z analýz center, které vlastníme, že pokud je počasí výrazně lepší ve sledovaném období, než je jeho dlouhodobý průměr pro toto období, lidé chodí do center méně," vysvětlil Kubíček. Lidé většinou dávají přednost venkovním aktivitám před nakupováním, pokud je k tomu počasí vybízí. Na poklesu návštěvnosti se podle výsledků analýzy podílejí zejména menší centra. Ta zůstala prakticky celou dobu od začátku roku v negativních číslech. Naopak velká centra po celé toto období návštěvnost spíše zvyšují. Lidé chodí do nákupních center více cíleně, a proto častěji volí větší centra s větším výběrem obchodů a sortimentu.

Index návštěvnosti nákupních center vydává ICSC ve spolupráci s auditorskou společnosti PricewaterhouseCooppers. V této první fázi je součástí projektu vybraných 16 významných nákupních center, které představují 30 procent trhu.

Témata:  obchody

Související

Aktuálně se děje

12. dubna 2025 15:41

11. dubna 2025 10:26

10. dubna 2025 9:17

Trumpův velký omyl: Obchodní válka mu přerostla přes hlavu, dolar padá

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa se zásadně přepočítala. Nemá obchodní válku, kterou rozjela, plně pod kontrolou. Alespoň podle vývoje kursu dolaru. Americká měna ji zrazuje, protože Trumpovi lidé čekali posilování dolaru, který ovšem místo toho oslabuje. Třeba česká koruna si vůči němu za dnešek připisuje (v čase 15:35) výrazné takřka procento. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Benzín je v Česku nejlevnější za 3,5 roku. Trump srazil ceny jako covid

Pohonné hmoty v Česku v předvelikonočním období výrazně zlevnily. Průměrná cena benzinu klesla za poslední týden o 59 haléřů na 34,32 koruny za litr. Naposledy byl levnější počátkem října 2021, tedy před třemi a půl lety. O 76 haléřů na litru zlevnila za poslední týden nafta. Za litr dieselu teď řidiči dají průměrně 33,24 koruny, což je nejnižší cena od předloňského července.