Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Krize, lidé nenakupují: Návštěvnost obchodních center stagnuje

Krize, lidé nenakupují: Návštěvnost obchodních center stagnuje

Foto: Pixmac

Počet nakupujících v obchodních centrech za prvních devět měsíců letošního roku ve srovnání se stejným obdobím 2011 stagnuje. Za první tři kvartály klesl počet návštěvníků obchodních center v Česku o jedno procento, informovala Mezinárodní asociace nákupních center (ICSC).

"Nikoho nepřekvapí, že v době nejistoty a nepříznivé ekonomické situace, jaká panuje nyní v celé Evropě, návštěvnost v obchodních centrech neroste. Odpovídá to vývoji indexu spotřebitelské důvěry, vydávaného Eurostatem, který je pro Českou republiku v meziročním srovnání výrazně nižší," uvedl předseda českého ICSC Jan Kubíček. V tomto kontextu se však podle jeho slov pokles návštěvnosti v obchodních centrech o jedno procento jeví jako velmi dobrý výsledek ukazující, že obchodní centra navštěvují zejména progresivnější skupiny lidí, jichž se krize dotýká méně.

Trend vývoje se však podle ICSC v předchozích měsících velmi lišil. Zatímco do dubna byla návštěvnost obchodních center dokonce vyšší než ve stejném období minulého roku, od května zaznamenal index návštěvnosti pokles. Nejhorší výsledky (propad návštěvnosti o cca pět procent) vykázala obchodní centra v červenci a srpnu. Září už naopak ukázalo čísla méně negativní.

"Slabý výsledek letních měsíců v tomto roce byl do velké míry způsoben velmi pěkným počasím. Zjistili jsme z analýz center, které vlastníme, že pokud je počasí výrazně lepší ve sledovaném období, než je jeho dlouhodobý průměr pro toto období, lidé chodí do center méně," vysvětlil Kubíček. Lidé většinou dávají přednost venkovním aktivitám před nakupováním, pokud je k tomu počasí vybízí. Na poklesu návštěvnosti se podle výsledků analýzy podílejí zejména menší centra. Ta zůstala prakticky celou dobu od začátku roku v negativních číslech. Naopak velká centra po celé toto období návštěvnost spíše zvyšují. Lidé chodí do nákupních center více cíleně, a proto častěji volí větší centra s větším výběrem obchodů a sortimentu.

Index návštěvnosti nákupních center vydává ICSC ve spolupráci s auditorskou společnosti PricewaterhouseCooppers. V této první fázi je součástí projektu vybraných 16 významných nákupních center, které představují 30 procent trhu.

Témata:  obchody

Související

Aktuálně se děje

24. listopadu 2025 17:55

4. listopadu 2025 10:37

Vidíte nenávist nebo podvod na internetu? Nahlaste ho, radí dTest

Setkali jste se někdy s komentářem na sociálních sítích, ve kterém autor podporuje násilí či terorismus? Zaznamenali jste příspěvek se soukromými fotografiemi sdílenými za účelem poškození pověsti vyobrazené osoby? Anebo jste na online tržišti narazili na podvodného prodejce? I na takové příklady nezákonného uživatelského obsahu na internetu si Evropská unie došlápla takzvaným Aktem o digitálních službách (DSA). A ať už se nezákonný obsah týká přímo vás, nebo ne, máte právo jej nahlásit provozovateli dané internetové stránky.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

OSVČ čeká od ledna skokový růst odvodů. Vláda nemá čas změnu zvrátit

Vláda ve svém programovém prohlášení slibuje, že zastaví zvyšování vyměřovacího základu pro sociální pojistné OSVČ, které tak zůstane na 35 % průměrné mzdy. To se jí ovšem do začátku ledna, kdy má ke změně dojít, nemůže podařit. Na legislativní proces jednoduše nezbývá dostatek času. Reálně tak k plánovanému snížení odvodů OSVČ může dojít spíše až od roku 2027, upozorňuje Petra Pospíšilová, vedoucí daňového poradenství BDO.