Vyšší podíl žen ve vedení firem podporuje sotva pětina Čechů

Jen 19 procent české populace je pro zavedení povinného podílu žen v řídících funkcích, více než polovina Čechů se zavedením genderových kvót nesouhlasí. Vyplývá to z červnové studie společnosti KPMG Česká republika zveřejněné ve čtvrtek.

660
reklama

V každém dvanáctém křesle v rámci top managementu nejvýznamnějších českých firem v současné době sedí žena, v Evropě pak v každém osmém. "Tradiční doménou něžného pohlaví je zdravotnictví, kde se v České republice daří mezi muži prosadit více než čtvrtině. Hranici deseti procent překročily ženy překvapivě také v odvětví IT a technologií. Naopak nejhůře si vedou technické obory jako doprava či petrochemie, kde je žen jen okolo čtyř procent," hodnotí situaci Blanka Dvořáková, Partner, KPMG Česká republika.

Evropská unie v čele s eurokomisařkou Viviane Redingovou považuje aktuální účast žen na rozhodování ve firmách za nedostatečnou. Zvažuje proto zavést povinnou 30procentní kvótu na zastoupení žen ve vrcholovém managementu podniků. S tímto krokem by však podle aktuálního průzkumu agentury Ipsos pro KPMG Česká republika souhlasilo jen 19 procent Čechů. Naopak 56 procent populace by u nás kvóty stanovující počty žen v řídících funkcích nezavádělo. Téměř čtvrtina pak na tuto otázku nemá vyhraněný názor nebo je problematika nezajímá. Dotazované ženy se k názoru zavedení genderových kvót stavěly pozitivněji – souhlasilo by s nimi 23 procent. Mezi muži by zavedení kvót podpořilo jen 14 procent.

"Průzkum jasně potvrzuje vžitou nedůvěru Čechů k uměle zaváděným pravidlům, která by zvýhodňovala určitou skupinu obyvatel před jinou," konstatovala Dvořáková.

Příznivci zavedení kvót se spíše kloní k názoru, že by počet mužů a žen v řídících funkcích měl být vyrovnaný. Více než polovina respondentů (54 procent), kteří se vyslovili pro zavedení kvót, se vyjádřila pro minimálně 50procentní účast žen v managementech firem, ženy jej podpořily dokonce v 60 procentech. Se zavedením pravidla nejvíce souhlasili lidé ve věku 45 až 54 let (23 procent), nejméně pak mladí do 24 let (10 procent). Respondenti z Moravy (23 procent) by ženy mezi lídry firem viděli raději než Češi (17 procent).

Témata: firmy

Související:

reklama
Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky