Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Prvním projektem PPP v Česku bude část dálnice D3

Prvním projektem PPP v Česku bude část dálnice D3

Foto: Adam Mráček / INCORP images

Osmi kilometrový úsek D3 u obce Bošilec, který vyjde na 8,3 miliardy korun, bude první dálnicí spravovanou soukromou firmou. Jedná se o první modelový projekt spolupráce státu a soukromých firem při stavbě silnic, píší středeční Hospodářské noviny (HN).

"Máme zájem vyzkoušet tento model financování na menším úseku, který je připraven, stát už vykoupil pozemky, a nic nám nebrání ve stavbě, kromě nedostatku peněz," řekl HN ministr dopravy Pavel Dobeš (VV). Takzvané projekty PPP, tedy spolupráce státu a soukromých firem jsou v současné době jediným řešením, jak začít levně a rychle stavět dálnice.

V praxi bude první projekt PPP vypadat tak, že stát předá soukromníkovi staveniště a splácet mu začne až po zprovoznění dálnice. Po třiceti letech pak firma dálnici předá zpět státu ve stavu, v jakém ji původně dostavěla, tedy kompletně zrekonstruovanou. Na splátky soukromníkům vláda použije peníze z mýtného, které se na osmikilometrovém úseku vybere. Kromě těchto prostředků, které patrně na splacení nebudou stačit, budou použity i peníze vybrané na silnicích v ostatních částech republiky.

Suma 3,8 miliardy za dálnici přitom není konečná, navýší se o inflaci. Údržba bude v režii soukromníků, výdělkem pro ně bude marže, kterou při stavbě dálnic dokážou ušetřit. "Sám investor bude mít zájem na tom, aby byla stavba co nejkvalitnější, aby ji nemusel draze udržovat," uvedl Dobeš.

Témata:  dálnice

Související

Aktuálně se děje

4. prosince 2025 10:58

28. listopadu 2025 13:23

24. listopadu 2025 17:55

19. listopadu 2025 10:00

Zimní ranní rituály mohou vyjít draho: pokuty za běžící motor i sníh na autě

Zimní rána v Česku mají svůj stereotyp – rychle nastartovat motor, zapnout topení, vzít škrabku do ruky a doufat, že než led povolí, stihnete dopít kávu. Právě tato běžná praxe ale může řidiče stát pokutu. Stejně tak riskují ti, kdo vyjíždějí se zbytky sněhu a ledu na střeše nebo kapotě. Ačkoli tyto situace mnoho lidí nepovažuje za nebezpečné, zákon je vidí jinak – jako zbytečné obtěžování nebo dokonce ohrožení ostatních.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy