Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

E-shopy se neptají. Pozor na předem zaškrtnutá políčka

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Prodejci si v posledních letech navykli ke zboží objednanému přes internet připojovat další položky, které jsou automaticky předvolené. Pokud o ně nemáte zájem, musíte je ze seznamu odkliknout. Takovéto dodatečné platby, které e-shopy účtují bez výslovného souhlasu zákazníka, jsou přitom protiprávní. Jedná se například o pojištění zásilky. Běžně tyto praktiky používá řada českých e-shopů.

„Jestliže si často nenápadně umístěných položek nevšimnete, můžete být v konečném výsledku zaskočeni až o několik set korun vyšší hrazenou částkou,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Přestože se jedná o běžně užívanou praktiku, rozhodně to neznamená, že je takový postup v pořádku. V současné době není zákaz dodatečných plateb zakotven v žádném zákoně. Najdeme ho ale v evropské směrnici o právech spotřebitelů. Protože právo Evropské unie má přednost před českými zákony, měli by se obchodníci zákazem dodatečných plateb řídit.

Obchodník je povinen si od vás vyžádat výslovný souhlas s každou další platbou, která je navázána na hlavní objednávku. V nabídce nesmí být předem zaškrtnutá políčka s položkami, které prodejce spotřebiteli naúčtuje bez jeho výslovného souhlasu. Pokud vám obchodník dodatečné platby podsune právě prostřednictvím předem zaškrtnutých možností, máte podle evropské směrnice právo na jejich vrácení. „Jestliže zjistíte, že vám kvůli předvoleným možnostem prodejce strhl vyšší částku, nevěšte hlavu. Doporučujeme vám obrátit se na prodejce a požadovat její vrácení,“ radí Lukáš Zelený.

dTest prověřil konkrétní e-shopy s cílem zjistit, které z nich účtují dodatečné platby. Z průzkumu vyplynulo, že společnosti mají ve zvyku si k nákupu účtovat nejčastěji pojištění zásilky. Podle tvrzení prodejců má pojištění zásilky zajistit, že vám zboží bude v pořádku doručeno a že v případě poškození vám bude zasláno zboží nové. Přitom je to právě prodávající, kdo odpovídá za dodání zboží bez vad. „Danou praktiku jsme zaznamenali v internetových obchodech Notino, Vivantis a dalších e-shopech spadajících pod Vivantis, jako jsou krasa.cz, hodinky.cz, sperky.cz a prozdravi.cz,“ uvádí Lukáš Zelený.

Obdobné praktiky dTest objevil v internetových obchodech s elektronikou. V případě notebooků byla automaticky předvyplněna koupě kancelářského balíku Microsoft Office. „Na tento postup jsme narazili u společností alza.cz a czc.cz. Spotřebitel ale musí výslovně souhlasit s každou dodatečnou platbou. Postup internetových obchodů je tedy protiprávní,“ konstatuje Lukáš Zelený.

Témata:  e-shopy internet dTest

Související

Aktuálně se děje

2. října 2025 17:10

Podvodníci cíleně lákají na doplňky stravy: Jak se bránit

S příchodem podzimu roste zájem o posílení imunity a s ním i prodej vitamínů a nejrůznějších doplňků stravy. V této době se také zvyšuje aktivita internetových podvodníků, kteří se snaží vydělat na obavách spotřebitelů o zdraví. Podvodníci často využívají zdánlivě atraktivní nabídky na sociálních sítích, v reklamách či na neznámých internetových stránkách. Jak poznat podvod a co dělat, pokud vám podezřelý produkt dorazí domů?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Donald Trump

Trump přitvrzuje: Ruský ropný byznys odstřižen od dolarů, dopad pocítí i české čerpací stanice

Americký prezident Donald Trump nebývale přitvrzuje vůči Rusku, a to zásahem proti tamnímu ropnému byznysu, na nějž si netroufla ani administrativa jeho předchůdce Joea Bidena. Trump oznámil potenciálně devastující sankce na dva největší ruské producenty, zodpovídající dohromady za takřka polovinu ruského ropného vývozu, tedy na státní podnik Rosněfť a na Lukoil, který je v soukromých rukou.