Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Evropa se připravuje na tvrdý brexit. České pivovary chystají krizový plán

Pivo, ilustrační fotografie
Pivo, ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Cla, danění, fronty na hranici, kurzová rizika i odbyt jsou problémy, na které se připravuje pivovar Budějovický Budvar kvůli brexitu. Budoucnost prodejů ve Velké Británii řeší i třeboňský pivovar Regent. Bosch Group, významný dodavatel pro automobilky, negativní dopady na firmu a výrobní závody nepředpokládá. Vyplývá to z informací, které ČTK řekli zástupci společností.

Národní podnik Budvar vyvezl loni do 76 zemí rekordních více než 990.000 hektolitrů, nejvíc vyváží do Německa, Rakouska, Slovenska, Polska a Británie. Vývoz do Británie se na exportu podílí asi z pěti procent.

"Situaci monitorujeme, máme připravený plán a začínáme chystat plán, kdyby to dopadlo horší variantou. Nejhorší je pro nás tvrdý brexit z logistických důvodů. Je otázka, co se bude dít v případě clení, danění, převozů, fronty na hranici. Určitě se budeme muset na tuhle situaci připravit. Druhá otázka je, co to vyvolá s kurzovým rizikem a jak bude vypadat naše profitabilita, co se britského trhu týká," řekl ředitel Budvaru Petr Dvořák.

Jako citlivou věc vnímá brexit Bosch. "Za Bosch Group v České republice ale nepředpokládáme výrazné negativní dopady na společnost a výrobní závody," řekl šéf skupiny Bosch v ČR a na Slovensku Milan Šlachta.

Dva velké zákazníky má ve Velké Británii dačický výrobce kancelářských, školních a hobby potřeb Centropen. Export se na jeho loňských tržbách 503 milionů podílel z 68 procent, podíl Anglie na exportu je 12 až 14 procent. "V Anglii máme dva velké zákazníky, ale oni si tuto záležitost řeší sami, takže pro nás není nutné cokoli podnikat," řekl jednatel Centropenu Jaroslav Maršán.

Situaci kolem brexitu sleduje i pivovar Regent, který loni exportoval čtvrtinu produkce, nejvíc do Polska, Itálie a Velké Británie. "Papírově to pro nás bude, jako když vezeme pivo na Ukrajinu, do Gruzie nebo kamkoli jinam (mimo EU). Jenom nevíme, jestli nám brexit neovlivní odbyt, že by se změnil názor Britů na konzumaci evropského piva," řekl sládek Regentu Jaromír Čeleda.

Strojírenský holding ZVVZ Milevsko dodává do Velké Británie velkoobjemové přepravníky, i s vývozem do dalších zemí za ně letos podle dřívějšího vyjádření čekal tržby 90 milionů Kč. "Z hlediska objemů a čísel to pro nás není úplně zásadní věc. Navíc tam (v Británii) máme prostředníka, který řeší britský trh za nás, nejsme v přímém kontaktu s koncovými zákazníky, neobchodujeme přímo s Británií," řekl předseda představenstva Emil Buřič.

Společnost Zeelandia, která dodává suroviny a přípravky pro pekaře a cukráře, má ve Velké Británii zakázky na zápary a měkčená zrna, jež se přidávají do těsta na pečivo. Loni tamní firmě Fine Lady Bakeries dodala Zeelandia 200 tun zápar. "Zatím se na brexit nepřipravujeme. Objem (Británie) na obratu jsou jednotky procent. Je to příjemné, ale kdybychom o to přišli, nic zásadního se nestane," řekl ředitel firmy Michal Rada.

Témata:  pivovary Brexit Česko

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 11:48

Zlato láme rekordy: Nejistota ve světě žene investory k nejstarší jistotě lidstva

Král drahých kovů si pověst „bezpečného přístavu“ na finančních trzích obhajuje s velkým přehledem. Od začátku roku 2025 jeho cena vzrostla o více než 50 % a poprvé v historii překonala hranici 4 000 USD za trojskou unci – a to dokonce během vládního shutdownu v USA. Takto prudký růst však otevírá otázku, zda zlato zvládne udržet tempo a zamíří až k hranici 5 000 USD, nebo přijde ochlazení. Podrobnější pohled na situaci nabízí Olívia Lacenová, analytička Wonderinterest Trading Ltd., ve své aktuální analýze.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.