Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

PMI poklesl na roční minimum

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Český index nákupních manažerů ve výrobě v srpnu poklesl o 0,5 b. na 54,9 b. Trh očekával pokles na 55,2 b. Index tak pokračuje ve výrazném letním propadu. Tříměsíční průměr indexu klesl na 55,7 b., nejníže od září 2017.

Za poklesem indexu stojí především slabší růst výroby a pomalejší růstu nových zakázek. Růst výroby byl podle firem nejpomalejší od loňského srpna. Domácí poptávka je sice stále robustní, ale nepravidelnější. Nově respondenti hlásili, že se jim dařilo lépe vyplňovat volná pracovní místa i přes extrémně nízkou nezaměstnanost. Nicméně situace na pracovním trhu je stále velmi napjatá, jak dokazuje červencový konjunkturální průzkum ČSÚ, ve kterém více než 37 % průmyslníků vnímá nedostatek pracovní síly jako hlavní bariéru k expanzi.

Firmám také výrazně vzrostly náklady kvůli omezeným výrobním a dodavatelským kapacitám a silnému růstu globálních cen vstupů, zejména oceli. Důvěra firem v srpnu poklesla na nejnižší úroveň od prosince 2016, ale stále je pozitivní. Respondenti si slibují silnější zákaznickou poptávku a investice do nových technologií.

Index mírně klesl v Německu, Polsku a v celé eurozóně. Přesto se český PMI drží nad hranicí 50 bodů již dvacátým pátým měsícem v řadě. Navzdory sestupnému trendu český index ve výrobě nadále naznačuje pokračování nadprůměrného růstu české ekonomiky. Pro tento rok odhadujeme průměrný růst HDP nad 3 %.

Témata:  ekonomika

Aktuálně se děje

22. října 2026 12:25

Letiště Praha nabídne v zimě 145 destinací. Přibudou nové linky do exotiky i Evropy

Zimní letový řád pražského letiště přinese 20 nových destinací a celkem 69 leteckých dopravců. Cestující budou moci využít nové spoje do evropských měst, Asie i exotických letovisek. Letiště očekává, že během zimní sezony odbaví více než 6,5 milionu cestujících.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Aleš Juchelka (ANO)

Stát přidá firmám na zaměstnance se zdravotním postižením. Podpora vzroste o desítky tisíc

Zaměstnavatelé, kteří vytvářejí pracovní místa pro osoby se zdravotním postižením, získají od státu vyšší podporu. Maximální roční příspěvek na provozní náklady se zvýší ze 48 na 90 tisíc korun na jednoho zaměstnance. Růst čeká také mzdový příspěvek, který se od ledna 2027 zvýší o 2500 korun měsíčně. Novela zákona o zaměstnanosti zároveň slibuje méně administrativy a pružnější pravidla pro vytváření pracovních míst.