Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Důchody se zvýší o 45 korun. Stát by se měl omluvit

Důchody se zvýší o 45 korun. Stát by se měl omluvit

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Pevná část penze od příštího roku vzroste o deset korun, procentní výměra se zvýší v průměru o 35 korun. Průměrný starobní důchod tak bude po navýšení činit 11 015 korun. Avizované zvýšení bude nižší, než se původně očekávalo – vychází z dat, která poskytl Český statistický úřad.

„Takové zvýšení důchodů považuji za nemravné a skoro bych řekl, že stát by se za něj měl omluvit. Bohužel s tím nemůžeme v současné době nic dělat," vysvětluje ministr František Koníček. Ministerstvo práce a sociálních věcí v srpnu odhadovalo, že penze se zvýší v průměru o 65 korun. Data, která statistici zveřejnili v září, byla ale pro příjemce důchodů méně příznivá.

Podle zákona se penze do roku 2012 zvyšovaly o růst cen a třetinu růstu reálných mezd. Od letošního roku se důchody zvyšují jen o třetinu růstu reálných mezd a třetinu růstu cen. Podle statistického úřadu spotřebitelské ceny od září 2012 do srpna 2013 vzrostly o 1,3 % a reálné mzdy se loni nezvýšily. „Nechal jsem si platnou právní úpravu několikrát přezkoumat a výsledek byl tentýž: bez změny zákona důchody nyní víc zvýšit nelze," říká Koníček a dodává, že za stávající situace je úprava právních předpisů nemožná. František Koníček současně dodává: „Na ministerstvu ale už teď připravujeme mimořádnou valorizaci důchodů v roce 2014, která by měla eliminovat vliv zohlednění pouze 1/3 růstu cen při valorizacích od ledna 2013 a ledna 2014."

„Nemáme nástroj, kterým bychom mohli nepříznivou situaci seniorům kompenzovat. Můžeme jen, a domnívám se, že je to po zlepšeném hospodaření veřejných rozpočtů ve srovnání s loňským rokem reálné, navrhnout nové sněmovně mimořádné navýšení důchodů," říká Jiří Biskup, vrchní ředitel sekce sociálně pojistných systémů MPSV.

Pevná část penzí se tak od nového roku zvýší o deset korun na 2340 korun, nyní činí 2330 korun. Procentní výměra vzroste o 0,4 %, u průměrného starobního důchodu to představuje částku 35 korun. V srpnu letošního roku činil průměrný starobní důchod 10 970 Kč, po navýšení se zvedne na 11 015 Kč.

Ke konci června evidovala Česká správa sociálního zabezpečení 2 861 513 lidí pobírajících starobní, invalidní a pozůstalostní důchod. Vyplácela jim celkem 3 485 606 penzí. Z tohoto počtu bylo důchodů starobních 2 340 234, invalidních 434 895 a pozůstalostních (tj. vdovských, vdoveckých a sirotčích) 710 477. Oproti stejnému období loňského roku se počet starobních penzí zvýšil o 2 780. Invalidních a pozůstalostních důchodů je letos méně.

Omezení valorizace, které potrvá do roku 2015, zavedla předchozí vláda jako jedno z úsporných opatření.

Témata:  důchodci,  důchody

Aktuálně se děje

6. října 2026 11:24

29. září 2026 12:20

Flexi Bond 002: Státní dluhopis lze objednat už jen do 4. října

Zájemci o krátkodobý státní dluhopis Flexi Bond 002 mají už jen několik dní na podání žádosti. Emise se splatností tři měsíce nabízí výnos 3,75 procenta ročně a její výnos je osvobozen od 15% daně z příjmů fyzických osob.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Ošetřovné na dítě: Kdy na něj máte nárok a kolik vám stát vyplatí

Horečka, angína nebo střevní viróza dítěte obvykle znamenají, že jeden z rodičů musí na několik dní zůstat doma. Ošetřovné však nepokrývá jen nemoc či úraz dítěte. Nárok může vzniknout také při karanténě, nečekaném uzavření školky nebo školy či tehdy, když onemocní osoba, která se o dítě běžně stará. Jiná pravidla se naopak uplatní při pouhém doprovodu dítěte k lékaři nebo během plánovaných školních prázdnin.