Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Platy lékařů i sester v nemocnicích vloni rostly

Nemocnice spravované státem platí své lékaře a zdravotní sestry lépe než soukromá zařízení, mzdy zde vloni stouply na 50 235 u lékařů a zubních lékařů a 27 515 tisíc u sester a porodních asistentek. Vyplývá to z čísel, která v pondělí zveřejnil Ústav zdravotnických informací a statistiky (ÚZIS).

Proti roku 2009 vzrostly ve státních nemocnicích platy u obou kategorií dohromady o 3,7 procenta. Naopak v soukromých nemocnicích lékař a zubař pobírá průměrně 49 223 korun, sestry a porodní asistentky 23 397 korun. Proti roku 2009 se jedná o nárůst u obou kategorií dohromady o 3,6 procenta. Mezi zaměstnanci ve státních a soukromých nemocnicích činí rozdíl v tom, co dostanou na výplatní pásce 4073 korun. U lékařů a zubních lékařů je to o tisíc korun, u všeobecných sester a porodních asistentek byla průměrná měsíční mzda v soukromých zařízeních nižší o 4100 korun než průměrný plat ve státních nemocnicích. V lázeňských zařízeních průměrná měsíční mzda dosahovala u lékařů a zubních lékařů 48 867 korun a u všeobecných sester a porodních asistentek 19 396 korun. Do kategorie státních nemocnic spadají nemocnice zřizované ministerstvem zdravotnictví, kraji a ostatními centrálními orgány, tedy například ministerstvem obrany.

Za soukromá zařízení statistiky označují ty nemocnice, které zřizuje fyzická osoba, církve nebo se jedná o obchodní společnosti. V soukromých zařízeních se odměňování řídí předpisy o mzdě, ve státních předpisy o platu. Dále jsou předpisy o platu odměňováni zaměstnanci lázní bez ohledu na zřizovatele. Ačkoliv plat lékařů v loňském roce rostl, nesl se konec roku 2010 i začátek roku 2011 ve znamení sporů o odměňování lékařů. Ti si totiž stěžovali, že jejich práce je špatně ohodnocena a vysoká čísla, o nichž hovoří statistiky, jsou zkreslena prací přesčas.

Témata:  zdravotnictví,  platy / mzdy

Aktuálně se děje

22. září 2026 17:07

EET se vrací, s ní i školkovné a studentská sleva. Restaurace čeká nižší DPH

Návrat elektronické evidence tržeb od ledna příštího roku není jedinou změnou, kterou nově schválený zákon přinese. Daňový balíček spojený s EET 2.0 obnovuje školkovné a studentskou slevu na dani, snižuje DPH u nealkoholických nápojů podávaných v gastronomii, osvobozuje část spropitného zaměstnanců od daní a odvodů a vrací daňové zvýhodnění tichého vína poskytovaného jako firemní dar. Nová pravidla začnou platit od 1. ledna 2027.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Rodiče mohou na daních získat přes 27 tisíc korun ročně

Začátek školního roku přináší rodinám zvýšené výdaje za školní potřeby, obědy, kroužky nebo školné. Samotný nástup dítěte do školky či školy však rodičům žádnou novou daňovou úlevu nezakládá. Nadále mohou využívat především daňové zvýhodnění na vyživované dítě. Pozor si musí dát na to, který z rodičů je uplatňuje, na správné pořadí sourozenců i na změny ve společné domácnosti.