Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak nenaletět dodavatelům energií při skončení nájmu nebo prodeji nemovitosti?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Při výpovědi smlouvy z důvodu ztráty vlastnického nebo užívacího práva někteří dodavatelé energií vyzývají odběratele, aby si podali žádost o ukončení smlouvy. V takovém případě však může být odběratel nemile překvapen, když mu smlouva skončí až s měsíčním zpožděním. Jak smlouvu s dodavatelem ukončit a nenaletět?

Má-li odběratel uzavřenou smlouvu s dodavatelem energií a potřebuje ji předčasně ukončit, existují zákonné důvody, kdy tak může učinit bez sankce. Mezi tyto důvody patří i ztráta vlastnického práva (například při prodeji nemovitosti) nebo užívacího práva (např. při ukončení nájmu nemovitosti) k odběrnému místu. V těchto případech může spotřebitel uzavřenou smlouvu jednoduše vypovědět. Výpovědní doba činí 15 dnů a počíná běžet prvním dnem měsíce následujícího po doručení oznámení výpovědi držiteli licence – dodavateli.

„Ne vždy však dodavatele energií hrají ‚fair play‘, když se pokouší o co možná nejdelší zachování smluvního vztahu,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Někteří dodavatelé energií zkouší na odběratele fintu, že zákazníky neupozorní na možnost podání výpovědi ze zákonných důvodů, ale odkazují na jakousi žádost o ukončení smlouvy u odběrného místa. Háček je v tom, že okamžik zániku smlouvy se v těchto případech výrazně liší.“

V případě, kdy odběratel z důvodu dle § 11e energetického zákona doručí dodavateli energií výpověď, pak smlouva vztahující se k odběrnému místo skončí 15. den měsíce následujícího po doručení výpovědi. Pokud tedy odběratel doručí výpověď z tohoto důvodu do konce měsíce září, smlouva by zanikla 15. října 2024.

Využije-li odběratel podsunutou „žádost“ o ukončení, kterou dodavateli doručí do konce měsíce, tak si dodavatel vyhrazuje čas nejprve na posouzení žádosti a následně také na přípravu vyjádření. Až poté začne běžet výpovědní lhůta. 

Příklad: 

  1. Odběratel zašle žádost o ukončení do 30. září 2024.
  2. Dodavatel si vyhradí zpravidla 30 dnů na vyjádření se k žádosti.
  3. Výpovědní doba začne běžet až po uplynutí lhůty na vyjádření se k žádosti, tedy prvním dnem měsíce následujícího po akceptaci – vyhovění žádosti.

Smlouva skončí až 15. listopadu 2024. „Výše uvedené jednání považujeme za nekalou praktiku poškozující spotřebitele, kteří jsou odběrateli energií a potřebuji často pružně reagovat na nastalé životní situace,“ vysvětluje Eduarda Hekšová a pokračuje: „Energetický regulační úřad má na svých stránkách vzory výpovědí pro všechny situace, kdy lze smlouvy o odběru energií vypovědět předčasně a bez jakékoliv sankce.“ 

Výpověď je potřeba doručit dodavateli energií. Rovněž lze doporučit podívat se vždy u daného dodavatele energií do smlouvy či obchodních podmínek, zda je uveden způsob pro zaslání výpovědi. 

Také je potřeba nezapomenout doložit i doklad prokazující ztrátu vlastnického nebo užívacího práva k odběrnému místu, může se jednat o ukončení nájemní smlouvy či smlouvu prokazující prodej nemovitosti. „Dokladem prokazujícím zánik vlastnického/užívacího práva k odběrnému místu je např. výpis z katastru nemovitostí, kupní smlouva, darovací smlouva nebo nájemní smlouva,“ uzavírá Eduarda Hekšová.

Témata:  bydlení energetika

Související

Aktuálně se děje

24. září 2024 13:28

18. září 2024 11:23

Rabování při povodních: Policie řeší tři případy, sedm lidí je stále pohřešováno

Během záplav policie zaznamenala tři případy rabování a 17 porušení krizového zákona. Povodně si doposud vyžádaly tři oběti a sedm osob je pohřešováno. Ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) to oznámil novinářům po pondělním večerním zasedání krizového štábu.

Zdroj: Karolína Svobodová

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Jak nenaletět dodavatelům energií při skončení nájmu nebo prodeji nemovitosti?

Při výpovědi smlouvy z důvodu ztráty vlastnického nebo užívacího práva někteří dodavatelé energií vyzývají odběratele, aby si podali žádost o ukončení smlouvy. V takovém případě však může být odběratel nemile překvapen, když mu smlouva skončí až s měsíčním zpožděním. Jak smlouvu s dodavatelem ukončit a nenaletět?