Obchodní centra se od pondělí opět otevřou, ale bez restaurací

Tuzemská obchodní centra nad 5000 metrů čtverečních se od pondělí znovu otevřou téměř v plném provozu. Uzavřeny v nich budou muset nadále zůstat stravovací provozy. Fungovat budou moci také obchody nad 2500 metrů čtverečních. Platit budou přísná hygienická a bezpečnostní pravidla. Lidé si budou moci zkoušet po dezinfekci rukou oblečení i obuv. Oděvy, které přinesou z domu k výměně či reklamaci bude muset obchodník na 24 hodin uložit odděleně od ostatního sortimentu. Po uplynutí této doby je může znovu prodávat.

Opatření obchodních domů proti Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)
reklama

Například skupiny Unibail-Rodamco-Westfield (URW) ve svých centrech Metropole Zličín, Centrum Černý Most a Westfield Chodov těsně před pondělním otevřením zajistí hloubkovou dezinfekci společných prostor. Aplikovaná bude pomocí generátorů studeného aerosolu. "Veškerá vládní nařízení týkající se bezpečnosti jsme s ohledem na otevřené hypermarkety, lékárny či drogerie zaváděli v centrech okamžitě," uvedla provozní ředitelka skupiny center URW Karolina Šustrová. Náklady na hygienická opatření jsou podle ní stovky tisíc korun měsíčně.

V centrech na dodržování povinných rozestupů či zákaz shlukování budou dohlížet proškolení pracovníci. Nábytkářský řetězec IKEA bude regulovat počet zákazníků v obchodních domech. V Praze a Brně jich bude moci najednou nakupovat 1200, v Ostravě 600.

"Samotné zavedení opatření velký problém nepředstavuje, personální posílení ani zajištění dostatku hygienických prostředků nebyl problém. Nejnáročnější teď bude pro jednotlivá centra i pro sektor samotný najít vhodnou komunikační strategii, která pomůže zákazníky přivést zpět. A která pomůže rozptýlit jejich obavy vzhledem k bezpečnosti nakupování v OC," řekl předseda českého výboru Asociace nákupních center Jan Kubíček.

Obchodníci jsou rádi, že mohou znovu přivítat zákazníky, těší se ale i na další uvolňování opatření. Otevřou se například Ateliéry zdravého obouvání firmy Santé. "Nejvíc by nám pomohlo uvolnění nakupovacího režimu v lékárnách a zdravotních potřebách, což jsou naše nejdůležitější prodejní místa. Při nákupu zdravotní obuvi je důležité, aby si lidé mohli boty v klidu vyzkoušet, zda jim dobře sedí, v klidu se v botě projít. Současný režim je trochu omezený," řekl majitel firmy Dominik Šprunk.

Obchodní centra v České republice ročně navštíví 300 milionů lidí. Podle společnosti Cushman & Wakefield je v tuzemsku 107 center nad 5000 metrů čtverečních, dalších 12 je menších.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky