Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Obchodníkům během víkendu několikanásobně vzrostly tržby

Opatření obchodních domů proti Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)
Opatření obchodních domů proti Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)
Foto: INCORP images

Češi se vrhli do nakupování, během druhého adventního víkendu vzrostly prodeje oproti běžným víkendům až několikanásobně. Vlivem pandemie si polepšili především internetoví prodejci, kteří navýšili tržby meziročně až o třetinu. Kamenné prodejny se po uvolnění opatření plní postupně. Největší zájem je o potraviny, potřeby k pečení či o elektroniku. Novinkou v adventních prodejích je pak zájem o zdravotní a hygienické pomůcky. Vyplývá to z informací prodejců pro ČTK.

"Celkový obrat je aktuálně o třetinu vyšší než loni," uvedla mluvčí Alzy Daniela Chovancová. Několikanásobně vyšší tržby při meziročním srovnání evidují i další internetoví prodejci. "Velké nákupy přes internet dělají i lidé, pro které byly ještě loni velkou neznámou," vysvětlil mluvčí Košík.cz František Brož. I přes čtvrteční uvolnění vládních opatření a otevření všech kamenných obchodů pokračuje růst prodejů i podle Pavly Hobíkové z Mall. cz. Podle Rohlík.cz se jen posunula poptávka do ranních a večerních hodin.

Růst poptávky oproti běžným víkendům evidují i kamenné obchody, u některých z nich je však ve srovnání s loňským adventem nižší. To potvrzují i čísla o víkendové návštěvnosti obchodního centra Arkády Pankrác, které jsou meziročně o třetinu nižší. V některých obchodech se ovšem i tak tvoří menší fronty, které jsou většinou způsobeny nutnými rozestupy a omezenou kapacitou. Například IKEA k tomu využívá na svém webu tzv. semafor, který slouží ke kontrole aktuální naplněnosti jejích obchodů.

Mezi nejvyhledávanější zboží patřily během víkendu potraviny. Kaufland i Tesco evidovaly zájem především o suroviny na pečení cukroví, v sobotu byl velký zájem také o mikulášské sladkosti a cukrovinky. Z dalšího zboží roste zájem hlavně o elektroniku, u které vedou chytré telefony, či sportovní zboží.

Současná pandemie se projevuje i na výběru některých dárků, kdy rekordně vzrostl zájem o zdravotnické či hygienické pomůcky. Například u Alzy stouply prodeje oxymetrů meziročně o tisíce procent, osminásobně vzrostl zájem i o sterilizátory a velkou oblibu si získaly také bezdotykové teploměry.

Před Vánocemi je tradičně velký zájem o hračky. I zde se ovšem projevila současná situace, prim totiž hrály během víkendu například u internetového Mall.cz, naopak tržby u kamenných obchodů Sparkys a Bambule jsou pod loňskými čísly. Zájem je v nich hlavně o lego, interaktivní a také společenské hry.

Podle prodejců by v příštích víkendech měly prodeje dál růst, záležet ovšem bude na dalším vývoji současné koronavirové krize.

Témata:  obchodní centra

Související

Aktuálně se děje

19. prosince 2025 10:03

15. prosince 2025 12:41

4. prosince 2025 10:58

1. prosince 2025 11:20

Předražené vánoční cukroví: ceny rohlíčků v obchodech lámou rekordy

Vanilkové rohlíčky patří k nejpopulárnějším druhům vánočního cukroví. Jejich domácí příprava vyjde letos na 135,50 Kč na kilogram. Loni to bylo 134,40 Kč na kilogram. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Evropská unie, ilustrační fotografie

Komentář

EU se dohodla na společné půjčce pro Ukrajinu. Česko se vyvázalo, ušetří desítky miliard

Lídři zemí Evropské unie se dnes nad ránem na summitu v Bruselu dohodli, že poskytnou Ukrajině zejména na její válečné výdaje v příštích dvou letech celkem 90 miliard eur, v přepočtu zhruba 2,2 bilionu korun. Tyto prostředky Kyjev ovšem nezíská ze zmrazených ruských devizových rezerv, nýbrž ze společného dluhu EU. Na tomto dluhu se přitom nebudou podílet tři země EU, a to Česko, Slovensko a Maďarsko.