Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Obchodníkům během víkendu několikanásobně vzrostly tržby

Opatření obchodních domů proti Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)
Opatření obchodních domů proti Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)
Foto: INCORP images

Češi se vrhli do nakupování, během druhého adventního víkendu vzrostly prodeje oproti běžným víkendům až několikanásobně. Vlivem pandemie si polepšili především internetoví prodejci, kteří navýšili tržby meziročně až o třetinu. Kamenné prodejny se po uvolnění opatření plní postupně. Největší zájem je o potraviny, potřeby k pečení či o elektroniku. Novinkou v adventních prodejích je pak zájem o zdravotní a hygienické pomůcky. Vyplývá to z informací prodejců pro ČTK.

"Celkový obrat je aktuálně o třetinu vyšší než loni," uvedla mluvčí Alzy Daniela Chovancová. Několikanásobně vyšší tržby při meziročním srovnání evidují i další internetoví prodejci. "Velké nákupy přes internet dělají i lidé, pro které byly ještě loni velkou neznámou," vysvětlil mluvčí Košík.cz František Brož. I přes čtvrteční uvolnění vládních opatření a otevření všech kamenných obchodů pokračuje růst prodejů i podle Pavly Hobíkové z Mall. cz. Podle Rohlík.cz se jen posunula poptávka do ranních a večerních hodin.

Růst poptávky oproti běžným víkendům evidují i kamenné obchody, u některých z nich je však ve srovnání s loňským adventem nižší. To potvrzují i čísla o víkendové návštěvnosti obchodního centra Arkády Pankrác, které jsou meziročně o třetinu nižší. V některých obchodech se ovšem i tak tvoří menší fronty, které jsou většinou způsobeny nutnými rozestupy a omezenou kapacitou. Například IKEA k tomu využívá na svém webu tzv. semafor, který slouží ke kontrole aktuální naplněnosti jejích obchodů.

Mezi nejvyhledávanější zboží patřily během víkendu potraviny. Kaufland i Tesco evidovaly zájem především o suroviny na pečení cukroví, v sobotu byl velký zájem také o mikulášské sladkosti a cukrovinky. Z dalšího zboží roste zájem hlavně o elektroniku, u které vedou chytré telefony, či sportovní zboží.

Současná pandemie se projevuje i na výběru některých dárků, kdy rekordně vzrostl zájem o zdravotnické či hygienické pomůcky. Například u Alzy stouply prodeje oxymetrů meziročně o tisíce procent, osminásobně vzrostl zájem i o sterilizátory a velkou oblibu si získaly také bezdotykové teploměry.

Před Vánocemi je tradičně velký zájem o hračky. I zde se ovšem projevila současná situace, prim totiž hrály během víkendu například u internetového Mall.cz, naopak tržby u kamenných obchodů Sparkys a Bambule jsou pod loňskými čísly. Zájem je v nich hlavně o lego, interaktivní a také společenské hry.

Podle prodejců by v příštích víkendech měly prodeje dál růst, záležet ovšem bude na dalším vývoji současné koronavirové krize.

Témata:  obchodní centra

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.