Na linkách tísňového volání 150, 155 a 158 i na univerzální evropské tísňové lince 112 od dnešního dne funguje automatická lokalizace volání, která pomůže přesně určit místo volajícího. Integrovaný záchranný systém si od zavedení služby slibuje výrazné zkrácení doby, která uplyne mezi voláním a poskytnutím pomoci volajícímu. Na tiskové konferenci to dnes uvedli zástupci ministerstva vnitra, hasičů, policie a záchranářů.
Služba Advanced mobile location (AML) bude zatím fungovat v Praze, během několika týdnů by měla být rozšířena po celé zemi. Fungovat bude nyní na zařízeních s operačním systémem Android, pro chytré telefony s operačním systémem iOS by měla být dostupná do půl roku.
"Tísňové linky za loňský rok odbavily téměř 1,3 milionu tísňových volání, z toho 86 procent tvoří volání na linku 112," řekl generální ředitel hasičů Drahoslav Ryba. Dodal, že služba je nyní poskytována v 15 státech světa, v dalších pěti funguje částečně. Služba je podle složek záchranného systému užitečná například v případě, kdy volající nemůže říct, kde se nachází, ať už proto, že se ztratil, nebo kvůli zdravotnímu stavu.
Pro fungování služby není třeba do chytrého telefonu stahovat žádnou aplikaci, je automatická. Ředitel Asociace provozovatelů mobilních sítí Jiří Grund řekl, že telefon automaticky ve chvíli, kdy volající vytočí číslo tísňové linky, zjistí stav baterie a spustí GPS nebo jinou službu pro zjišťování polohy, a to i v případě, kdy uživatel telefonu zakázal zjišťování polohy. "Je to do jisté míry funkce operačního systému telefonu," uvedl Grund.
Poté služba okamžitě a bezplatně pošle údaje o poloze do centra tísňového volání, odkud operátoři lokalitu zjistí. AML je podle Grunda schopna člověka lokalizovat v průměru na 30 až 50 metrů, dosud se přesnost zjišťování polohy pohybovala v rozsahu asi tří kilometrů.
"Zavedení AML je velkým krokem kupředu, protože situace, kdy je člověk na místě, které není schopen určit a potřebuje pomoc, tak lokalizace na 30 metrů je opravdu přínosná," řekl ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD). Policejní prezident Jan Švejdar ocenil, že funkce pomůže zkvalitnit službu policie občanům. Mohla by podle něj také vést k tomu, že se sníží počet případů, kdy tísňovou linku někdo zneužije.
"Pro nás je to samozřejmě velikým přínosem. Ne každý pacient je schopen říct, kde se nachází," řekl prezident Asociace zdravotnických záchranných služeb Marek Slabý. Upozornil, že se pacienti nemusejí obávat úniku citlivých informací. Jako součást zdravotnické dokumentace budou údaje podléhat povinné mlčenlivosti.
Funkce byla spuštěna symbolicky v dnešní Evropský den tísňové telefonní linky 112. Česko tuto linku zavedlo v roce 2004, kdy země vstoupila do Evropské unie. O zavedení evropského dne této telefonní linky se zasloužila Česká republika v roce 2009, když předsedala Evropské unii. Dnešní datum v kalendáři vytváří číslici 112.
Témata: tísňové linky, hasiči, záchranná služba, Policie ČR, mobily