Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Lidé nebudou muset mít test už tři týdny po první dávce očkování

očkování
očkování
Foto: Pixabay

Jako potvrzení o bezinfekčnosti bude od pondělí 24. května stačit doba tří týdnů po první dávce očkování proti covidu-19, dosud se uznávalo jen dokončené očkování. Po dnešním jednání vlády to řekl ministr zdravotnictví Petr Arenberger (za ANO). Lidé po první dávce se zatím museli prokazovat testem.

Další možností, jak bezinfekčnost prokázat, je také negativní antigenní nebo PCR test. O hrazení testů proti covidu bude vláda jednat v pondělí. Zvažuje dva PCR testy hrazené z veřejného zdravotního pojištění měsíčně a v červnu ještě čtyři antigenní testy. V současné době má každý nárok na antigenní test jednou za tři dny.Lidé mladší 40 let se zatím ještě nemohou očkovat, a budou si tak muset testy zřejmě hradit, pokud budou chtít třeba ke kadeřníkovi nebo na koncert.

Poslední možností, jak potvrdit bezinfekčnost, je uplynutí určité doby po prodělání covidu-19, po níž je podle odborníků dostatečná hladina protilátek. Nově bude tato doba 180 dní, dosud to bylo 90. Nechat se očkovat je možné už 90 dní po prodělání nemoci.

Prokazovat bezinfekčnost musí lidé například pro účast na hromadných kulturních či sportovních akcích, využívání různých služeb nebo návštěvy v nemocnicích či na restauračních zahrádkách. Od pondělí budou také podmínkou pro ubytování.

Na podobné lhůtě 22 dní po první dávce očkování se Česko dohodlo také s okolními zeměmi pro umožnění cestování bez nutnosti testu a karantén. Od minulé soboty je uznávají Rakousko, Německo, Polsko a Slovinsko, příští týden se má připojit Slovensko.

Témata:  očkování Koronavirus COVID-19

Související

Aktuálně se děje

17. října 2025 16:01

Shein chce po skandálech zlepšit image. Přísné kontroly mají zachránit jeho cestu na burzu

Svět retailu je plný přísných zákonů a regulatorních požadavků – a v případě fast fashion (rychlé módy) to platí dvojnásobně. Jedním z lídrů tohoto segmentu je čínský Shein, který se do popředí dostal díky levnému oblečení a agresivnímu marketingu. Jeho rychlý růst však provázely kontroverze, obvinění z obcházení zákonů a stamilionové pokuty.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy