Česko má zoufalý nedostatek řidičů autobusů. Usednou za volant už devatenáctiletí?

Většina dopravních podniků v krajských městech se potýká s nedostatkem řidičů autobusů v městské hromadné dopravě. Šoféry shání najímáním brigádníků nebo zaměstnáváním žen na zkrácený úvazek, někteří pořádají kurzy na získání řidičského průkazu skupiny D, o které je zájem. Podniky, a to i ty, které mají zrovna plný stav řidičů, by uvítaly snížení věkové hranice pro řízení autobusu z 21 na 19 let, jak se snaží vyjednat Praha.

Ilustrační fotografie
reklama

Nové řidiče přijímají stále a zmírnění požadavku by pomohlo řešit budoucí situace spojené třeba s odchodem řidičů do důchodu.

Ředitel Dopravního podniku města Jihlava Radim Rovner by uvítal snížení věkové hranice minimálně o rok. "Nám aktuálně chybí šest řidičů," uvedl. Podnik teď zaměstnává 100 řidičů. Chybět jich bude čím dál víc, protože hodně řidičů v nejbližších letech odejde do důchodu. Jedním z problémů je podle Rovnera i to, že se profese řidiče nedá naučit ve škole. "My v podstatě každý druhý nábor řidiče dneska děláme tak, že ho sami jako dopravní podnik musíme rekvalifikovat," uvedl. Velmi složité je podle něj také vyřídit patřičné náležitosti pro zahraniční pracovníky.

Královéhradecký dopravní podnik řidiče neustále hledá a přijímá. "V tuto chvíli mámě pět řidičů podstav a zhruba deset procent řidičů v důchodovém věku. Teoreticky by mohli ze dne na den odejít," řekl ČTK Marcel Kocman, který má v podniku na starost personalistiku. Podle něj by snížení věkové hranice u řidičů ke zmírnění problému přispělo. "Kolikrát přijdou kluci, kterým je 19 a musí čekat na to, až dovrší těch 21 let. Určitě by to bylo plus," uvedl.

Plzeňské městské dopravní podniky mají plný stav řidičů autobusů, snahu Prahy by přesto uvítaly. Z celkového počtu 233 řidičů je šest žen. "V posledních letech se zvyšuje zájem žen o řízení autobusů a trolejbusů, ale spíše preferují tramvaje, kde jim stačí mít řidičské oprávnění skupiny B," uvedl mluvčí René Vávro.

Libereckému dopravnímu podniku chybí zhruba 20 řidičů. "Máme ale poměrně velký počet zájemců do kurzů o získání řidičského průkazu skupiny D. Tento týden jsem zahájili jeden kurz, kde je šest lidí. A na leden už máme dalších deset lidí," řekla ČTK vedoucí personálního oddělení Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce (DPMLJ) Marcela Minaříková. Dopravní podnik zaměstnává na 200 řidičů autobusů. Jejich nedostatek řeší i s pomocí brigádníků, využívá jich kolem 80.

Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice (DSZO) chybí zhruba deset řidičů. Dlouhodobě podnik zaměstnává ženy jako řidičky, ze 182 řidičů je 51 řidiček. "Ne všichni z uvedeného počtu jsou zaměstnáni na plný pracovní úvazek," dodal mediální zástupce dopravce Vojtěch Cekota.

Největší podíl žen mezi všemi velkými dopravními podniky v zemi má podle svého tvrzení Dopravní podnik Ostrava. Je jich pětina. Nedávno podnik spustil projekt Moje máma řídí tramvaj a vytvořil 15 pozic na částečný úvazek. "Do jisté míry je to i proto, abychom mohli průběžně doplňovat stav řidičů, ale hlavně jsme chtěli vyjít vstříc lidem, kteří chtějí pracovat, ale kvůli rodině nemohou mít zaměstnání s klasickou pracovní dobou," řekla ČTK mluvčí DPO Karolína Rycková.

Velmi dobré zkušenosti s řidičkami hlásí Brněnský dopravní podnik, kterému dlouhodobě chybí zhruba 60 řidičů. Situaci ale nehodnotí jako kritickou. Řidiček přibývá, nejvíce jich řídí tramvaje. Podle podniku je práce řidiče v MHD zvlášť náročná a vyžaduje jistotu a zkušenost. "I proto zřejmě legislativa obsahuje věkové omezení," uvedla mluvčí Hana Tomaštíková. Celkem má dopravní podnik zhruba 1300 řidičů.

Dostatek řidičů mají podniky v Olomouci nebo Českých Budějovicích. "Ale uvědomujeme si, že stárnou a bývá problém za ně sehnat nástupce," řekl ČTK náměstek budějovického primátora Viktor Lavička (ANO).

Vedení Prahy bude jednat s ministerstvem dopravy o novele zákona o silniční dopravě, která by snížila věkovou hranici pro řízení autobusu MHD z 21 na 19 let. ČTK to ve středu řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Pražskému dopravnímu podniku (DPP) chybí dlouhodobě deset procent řidičů. Podle Scheinherra se úpravou zabývá i ministerstvo dopravy.

Témata: autobusy | MoneyMAG.cz

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky