Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi mají rádi, když to v jejich sousedství žije

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Češi mají rádi, když to v jejich sousedství žije. Dětské dny, poutě, pálení čarodějnic i další společné akce se sousedy z blízkého okolí jsou v Česku stále populární, pravidelně se jich účastní 69 % českých občanů. Za vstup na takovou událost jsou Češi nejčastěji ochotni zaplatit do 150 korun (81 %). Alespoň to vychází z průzkumu agentury NMS Market Research pro Nadaci Via.

Mladí nebo staří, na tom vůbec nezáleží, komunitní život v plném proudu má rádo 72 % Čechů. Zatímco věk v tomto ohledu nehraje moc velkou roli, pohlaví ano. Ženy totiž oceňují komunitní zábavu (o 13 %) víc než muži. Zdaleka největší popularitu si lokální akce získaly u obyvatelů Středočeského kraje, kde je vnímá jako pozitivní zpestření života 86 % lidí. Naopak v Moravskoslezském kraji se jim obliby příliš nedostává, zásadně rádo je má pouze 18 % místních. Akce v okolí bydliště navštěvují pravidelně více než 2/3 Čechů, největší podíl na účasti mají mladí od 18 do 24 let (77 %).

Jaké akce máme nejraději?

Češi jsou věrní svým domovům, i proto se z lokálních akcí nejčastější účastní slavností města. Na ně se pravidelně vydává 57 % všech dotázaných. Naopak bály je moc nelákají, zde je pravděpodobná účast pouze asi čtvrtiny respondentů. Průzkum také potvrzuje, že mladí jsou milovníky muziky. Většina zástupců skupiny 18 – 24 let nejraději vyráží právě na místní koncerty či festivaly (67 %), čímž převyšují celkový průměr o 26 %. Podobně mladí vnímají i letní kina a divadla, rádo je navštěvuje 53 % z nich. Starší generaci už letní kina, koncerty ani dětské dny nelákají, zato si nenechají ujít farmářské trhy, na které rády vyrazí až 2/3 z nich. Polovina zástupců kategorie 55+ také nezmešká slavnosti města a téměř stejný počet ani poutě.

Právě poutě jsou nejoblíbenější událostí v oblastech do 2000 obyvatel, kde na ně vyrazí až 64 % místních. Lidé z měst s populací nad 100 tisíc pak nejčastěji chodí na farmářské trhy (61 %).  

Kolik dáme a kdo se podílí?

Pořádání podobných akcí není jednoduché. Češi se však ochotně do organizace buď zapojují (36 %), anebo by tak minimálně chtěli učinit (25 %). Nejvíce dobrovolných pořadatelů patří k věkové skupině 35-54 let. Za účast na lokální akci jsou Češi ochotni utratit do 150 korun (81 %).

Aktivní komunitní život podporuje i Nadace Via, která se nyní zaměřila na Tančírnu v Rychlebských horách. K náplni projektu se vyjádřil Zdeněk Mihalco, programový ředitel Nadace Via: „Společně s kapelou Priessnitz chceme vybrat dostatečný obnos na obnovu života v historické Tančírně. Díky vybraným financím tam zajistíme pravidelný program plný koncertů, festivalů i tanečních večerů, který bez pochyb pomůže rozproudit místní život.“

Témata:  lidé bydlení děti

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 19:38

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy