Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Umělá inteligence ovlivní naše životy. Budoucnost bude patřit technologiím

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Stále rychlejší rozvoj technologií zaměřených na člověka v rámci umělé inteligence, digitálních ekosystémů a tržišť, posílí úlohu lidí a bude hnacím motorem transformace podnikání i společnosti.

Lidé mají v rukou moc utvářet a používat technologie tak, aby dosáhli změny k lepšímu a přetvářeli podnikání i společnost. Tak tomu je podle Accenture Technology Vision 2017, technologické studie společnosti Accenture. Ta již tradičně předpovídá nejvýznamnější trendy v oblasti technologií, které budou lidé využívat a které vyvolají během následujících tří let zásadní posun v podnikání.

Téma letošní zprávy “Technologie pro lidi” je výzvou k činu pro lídry v oblasti podnikání a technologií, aby aktivně navrhovali a řídili technologie, které by zvyšovaly a rozšiřovaly lidské schopnosti. Studie uvádí, že jsme svědky zrodu technologie od lidí pro lidi – technologie, která plynule předvídá naše potřeby a poskytuje maximálně personalizované zážitky.

„Závratné tempo technologických změn přináší největší vynálezy od úsvitu informačního věku,” uvedl Paul Daugherty, ředitel pro technologie a inovace společnosti Accenture. „Tím, že technologie přetváří to, jak pracujeme a žijeme, přináší významné výzvy pro společnost a vytváří nové příležitosti. V konečném důsledku mají lidé kontrolu nad vytvářením změn, které ovlivní naše životy. My zastáváme optimistický pohled na věc a domníváme se, že vnímaví a zodpovědní manažeři zajistí, že budou mít nové technologie pozitivní dopad.“

V rámci Technology Vision společnost Accenture provedla průzkum mezi vice než 5400 vedoucími pracovníky v oblasti podnikání a IT na celém světě. Téměř devět z deseti respondentů (86 procent) uvedlo, že i když jednotlivé technologie rychle postupují kupředu, průlomy v oblasti inovací vytváří právě multiplikační efekt těchto technologií.

Technology Vision podrobně popisuje způsob, jímž mohou lidé díky pokroku v oblastech umělé inteligence, internetu věcí a analytiky objemných dat navrhovat technologii, která je schopná se učit přemýšlet více jako lidé, být neustále v souladu s jejich touhami a potřebami a pomáhat je prosazovat. Tento přístup k technologii zaměřený na člověka se v podnikání vyplatí, protože přední společnosti přetransformují své vztahy z poskytovatele na partnera – a zároveň se přetransformují zevnitř.

CVS Health je jedním z příkladů společnosti, která zavedla přístup zaměřený na lidi – v tomto případě proto, aby zlepšila zdravotní péči. Její mobilní aplikace kompatibilní s chytrými hodinkami nastavuje zákazníkům personalizované upomínky braní léků, fotografuje jejich recepty, aby tak urychlila doplňování léků a naskenuje jejich průkaz pojištěnce, aby měli lékárníci aktuální informace. V odvětví, které bylo dlouho spojováno s neosobním přístupem a dlouhými čekacími dobami, společnosti jako CVS Health umožňují posílení jednotlivce v rámci osobní zdravotní péče, a zároveň budují užší vztahy mezi lékaři a pacienty.

Technology Vision určuje pět stěžejních technologických trendů, které jsou klíčové pro úspěch v podnikání v dnešní digitální ekonomice:

Umělá inteligence (AI) je novým uživatelským rozhraním (UI). Přichází období zralosti umělé inteligence (AI – Artificial Intelligence), která řeší velké i malé problémy zjednodušením nebo interakcí a jejich smart provedením. AI se stává novým uživatelským rozhraním (UI – User Interface) a podporuje tak způsob, jakým provádíme transakce v systémech a jak v nich komunikujeme. 79 procent respondentů průzkumu souhlasí s tím, že AI přinese revoluci ve způsobu, jak získávají informace od zákazníků a jak s nimi komunikují. Design zaměřený na člověka. Rozhodnutí o designu technologií jsou přijímána lidmi pro lidi. Technologie se přizpůsobuje tomu, jak se chováme, a učí se od nás, aby zlepšila naše životy, které jsou díky ní bohatší a přinášejí nám větší naplnění. Osmdesát procent řídících pracovníků v průzkumu souhlasí, že organizace musí pochopit nejen to, kde jsou lidé dnes, ale také to, kde chtějí být, musejí tedy přizpůsobit technologii tak, aby je provázela k dosažení žádoucích výsledků. Ekosystémy jako makrokosmy. Platformové společnosti, které poskytují jednotný přístupový bod k více službám, úplně rozbily pravidla toho, jak společnosti fungují a konkurují si. Nejen, že společnosti potřebují platformovou strategii, potřebují i bohatý a robustní přístup, aby mohly v této informační éře zaujmout vůdčí postavení. Již teď více než čtvrtina (27 %) řídících pracovníků v průzkumu uvedla, že digitální ekosystémy přetvářejí způsob, jakým jejich organizace přinášejí hodnotu. Tržiště pracovní síly. Počet pracovních platforem na zakázku a online řešení pro řízení práce strmě stoupá. V důsledku toho progresivní společnosti rozpouštějí tradiční hierarchie a nahrazují je trhy pracovních talentů, což je zase motorem nejvýraznější hospodářské transformace od průmyslové revoluce. Důkaz: Osmdesát pět procent řídících pracovníků v průzkumu uvedlo, že plánuje během dalšího roku zvýšit využití nezávislých pracovníků na volné noze. Krok do neznáma. Aby uspěly v digitální ekonomice, musejí se podniky vydat na neprobádané území. Místo toho, aby se zaměřily pouze na zavádění nových výrobků a služeb, měly by přemýšlet v širším měřítku – chopit se příležitostí a zavést pravidla a normy pro zcela nová odvětví. Ve skutečnosti 74 procent řídících pracovníků v průzkumu uvedlo, že jejich organizace vstupuje do zcela nových digitálních odvětví, která musejí být teprve vymezena.Společnost Accenture již téměř 17 let systematicky zkoumá podnikatelské prostředí, aby identifikovala vznikající trendy v oblasti technologií, které mají největší potenciál provést zásadní posun v podnicích a odvětví.

Témata:  věda technika

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy