Chystáte se cestovat vlakem? Od neděle začaly platit v celé Evropě nové jízdní řády

Od nedělní půlnoci 11. prosince začaly platit v celé Evropě nové jízdní řády. Se změnami by měli počítat všichni cestovatelé.

Vlak, ilustrační fotografie
reklama

Například ve Švýcarsku bude do pravidelného provozu uveden nový a na světě nejdelší železniční tunel – Gotthardský úpatní tunel s délkou 57 kilometrů. Díky němu se zkrátí cesta mezi Curychem a Milánem téměř o 40 minut na 3 hod. 26 minut. V sousedním Německu je zase ukončen provoz nočních vlaků pod značkou CNL. Provoz některých spojů zajistí rakouská společnost ÖBB pod novou značkou Nightjet. Němci a Francouzové zrychlují spojení do Paříže. Rychlovlaky TGV zvládnou cestu Stuttgart – Paříž nově za 3 hod. 10 minut, přibližně o 20 minut rychleji než nyní. Nové spoje ICE Sprinter pak zkrátí cestu mezi Frankfurtem nad Mohanem a Paříží na 3 hod. 40 minut.

Rakušané plánují s novým jízdním řádem více moderních souprav. Na nejfrekventovanější trati Westbahn z Vídně do Salcburku tak budou dosavadní spoje InterCity nahrazeny moderními railjety. Češi a Moravané mohou tyto spoje využít při cestě na západ Rakouska do Salcburku, Innsbrucku nebo Bregenz při přestupu ve Vídni nebo Linci, kam směřují vlaky z České republiky.

Na Slovensku zavádí národní dopravce nové spoje InterCity Bratislava – Košice. Půjde o nejrychlejší vlaky v historii, které obě města spojí v cestovním čase 4 hod. 42 minut. Je to asi o půl hodiny méně než dosavadní nejrychlejší vlaky a dokonce o 1 a čtvrt hodiny méně než u běžných rychlíků.

Stejně jako v celé Evropě i v České republice vstoupí v neděli 11. prosince v platnost nové jízdní řády. Doporučujeme všem cestujícím ověřit si, zda nedošlo u jejich oblíbených spojů k nějaké změně. Nejsnazší je vyhledat spojení na webu www.cd.cz, využít aplikaci Můj vlak nebo zatelefonovat na call centrum Českých drah.

V mezinárodním Jízdním řádu 2017 dochází například k podstatnému zrychlení a navýšení počtu vlaků na trati Praha – Linec. Doba jízdy se zkrátí skoro o hodinu až na 4 hod. a 5 minut. Jsou zavedeny také nové vlaky z Ostravy do Žiliny, Banské Bystrice a Zvolena. V Ostravě navazují na vlaky z/do Prahy. V letní sezóně pojede také nový denní spoj Praha – Krakov.

Ve vnitrostátním jízdním řádu dochází k zavedení až 9 párů expresů mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Jízdní doba klesne na přibližně 2 hodiny, o 20 minut méně než u autobusů a vlak nabídne především zajímavou alternativu k cestě autem po přetížených silnících. Soupravy expresů budou sestaveny z moderních klimatizovaných vozů a občerstvení bude zajištěno formou minibaru, tedy roznáškou na místo cestujících. O 20 až 30 minut se zrychlí také rychlíky Praha – Olomouc – Luhačovice. I na tyto spoje budou nasazeny moderní vagóny např. s elektrickými zásuvkami pro napájení drobné elektroniky cestujících.

K mnoha novinkám dochází také v regionální dopravě. České dráhy nově zajistí provoz na soukromé železnici ze Šumperka do Koutů nad Desnou, kde nahradí společnost Arriva. Na trať budou nově jezdit i nejmodernější bezbariérové elektrické jednotky InterPanter a budou zavedeny přímé vlaky Kouty nad Desnou – Olomouc – Nezamyslice. Více vlaků bude jezdit také v okolí Prahy a na dalších vybraných tratích. České dráhy v novém jízdním řádu vypraví denně v průměru 7 016 vlaků, které denně ujedou okolo 340 000 km.

Témata: železnice | vlaky

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky