Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Chystáte se cestovat vlakem? Od neděle začaly platit v celé Evropě nové jízdní řády

Vlak, ilustrační fotografie
Vlak, ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Od nedělní půlnoci 11. prosince začaly platit v celé Evropě nové jízdní řády. Se změnami by měli počítat všichni cestovatelé.

Například ve Švýcarsku bude do pravidelného provozu uveden nový a na světě nejdelší železniční tunel – Gotthardský úpatní tunel s délkou 57 kilometrů. Díky němu se zkrátí cesta mezi Curychem a Milánem téměř o 40 minut na 3 hod. 26 minut. V sousedním Německu je zase ukončen provoz nočních vlaků pod značkou CNL. Provoz některých spojů zajistí rakouská společnost ÖBB pod novou značkou Nightjet. Němci a Francouzové zrychlují spojení do Paříže. Rychlovlaky TGV zvládnou cestu Stuttgart – Paříž nově za 3 hod. 10 minut, přibližně o 20 minut rychleji než nyní. Nové spoje ICE Sprinter pak zkrátí cestu mezi Frankfurtem nad Mohanem a Paříží na 3 hod. 40 minut.

Rakušané plánují s novým jízdním řádem více moderních souprav. Na nejfrekventovanější trati Westbahn z Vídně do Salcburku tak budou dosavadní spoje InterCity nahrazeny moderními railjety. Češi a Moravané mohou tyto spoje využít při cestě na západ Rakouska do Salcburku, Innsbrucku nebo Bregenz při přestupu ve Vídni nebo Linci, kam směřují vlaky z České republiky.

Na Slovensku zavádí národní dopravce nové spoje InterCity Bratislava – Košice. Půjde o nejrychlejší vlaky v historii, které obě města spojí v cestovním čase 4 hod. 42 minut. Je to asi o půl hodiny méně než dosavadní nejrychlejší vlaky a dokonce o 1 a čtvrt hodiny méně než u běžných rychlíků.

Stejně jako v celé Evropě i v České republice vstoupí v neděli 11. prosince v platnost nové jízdní řády. Doporučujeme všem cestujícím ověřit si, zda nedošlo u jejich oblíbených spojů k nějaké změně. Nejsnazší je vyhledat spojení na webu www.cd.cz, využít aplikaci Můj vlak nebo zatelefonovat na call centrum Českých drah.

V mezinárodním Jízdním řádu 2017 dochází například k podstatnému zrychlení a navýšení počtu vlaků na trati Praha – Linec. Doba jízdy se zkrátí skoro o hodinu až na 4 hod. a 5 minut. Jsou zavedeny také nové vlaky z Ostravy do Žiliny, Banské Bystrice a Zvolena. V Ostravě navazují na vlaky z/do Prahy. V letní sezóně pojede také nový denní spoj Praha – Krakov.

Ve vnitrostátním jízdním řádu dochází k zavedení až 9 párů expresů mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Jízdní doba klesne na přibližně 2 hodiny, o 20 minut méně než u autobusů a vlak nabídne především zajímavou alternativu k cestě autem po přetížených silnících. Soupravy expresů budou sestaveny z moderních klimatizovaných vozů a občerstvení bude zajištěno formou minibaru, tedy roznáškou na místo cestujících. O 20 až 30 minut se zrychlí také rychlíky Praha – Olomouc – Luhačovice. I na tyto spoje budou nasazeny moderní vagóny např. s elektrickými zásuvkami pro napájení drobné elektroniky cestujících.

K mnoha novinkám dochází také v regionální dopravě. České dráhy nově zajistí provoz na soukromé železnici ze Šumperka do Koutů nad Desnou, kde nahradí společnost Arriva. Na trať budou nově jezdit i nejmodernější bezbariérové elektrické jednotky InterPanter a budou zavedeny přímé vlaky Kouty nad Desnou – Olomouc – Nezamyslice. Více vlaků bude jezdit také v okolí Prahy a na dalších vybraných tratích. České dráhy v novém jízdním řádu vypraví denně v průměru 7 016 vlaků, které denně ujedou okolo 340 000 km.

Témata:  železnice vlaky

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy