V Česku je přes 70 nebezpečných přejezdů

Drážní inspekce už skoro rok upozorňuje na 75 přejezdů, které jsou nebezpečné a akutně potřebují upravit. Seznam už před 10 měsíci dostalo ministerstvo dopravy. Zatím se ale na nebezpečných přejezdech nic nezměnilo a řidiči a chodci musí nadále riskovat na přejezdech, které mají vážné vady.

Ilustrační fotografie
reklama

Silnice první třídy a přejezd bez závor nebo dokonce bez výstražných světel, šikmé křížení silnice nebo nedostatečný výhled. Tyto neduhy trápí více než sedm desítek českých železničních přejezdů. Drážní inspekce vypracovala přehled přejezdů, které vyžadují úpravu.

Vyhodnocovala při tom několik faktorů: Provoz na trati i na silnici, která ji kříží, jestli mají řidiči dostatečný rozhled, zda je přijíždějící vlak také slyšet, nebo jestli bezprostředně za přejezdem není třeba autobusová zastávka a tím pádem větší pohyb chodců, a samozřejmě také nehodovost na daném přejezdu.

I s odůvodněním, proč by měly být přejezdy upraveny a jaké úpravy by byly vhodné, je předala ministerstvu dopravy. To ale zatím žádnou nápravu nezjednalo, respektive k tomu nevyzvalo Správu železniční dopravní cesty, která je vlastníkem přejezdů.

Radnice v obcích, kde problematické přejezdy leží, na neutěšený stav dlouhodobě upozorňují a žádají nápravu. Ačkoliv jim ve většině případů dala Drážní inspekce za pravdu, na tahu je ministerstvo dopravy.

Na seznamu, který má redakce TN.cz k dispozici, je 48 přejezdů, které jsou označeny jen výstražným křížem. V drtivé většině případů navrhuje Drážní inspekce instalaci výstražných světel a závor. Případně navrhuje zrušení přejezdu a nahrazení jiným přejezdem, jako například na východě Čáslavi, kde hned vedle sebe leží tři přejezdy, přičemž všechny vykazují závažné nedostatky. Drážní inspekce navrhuje upravit ten nejméně problematický a další dva zrušit.

U čtyřiadvaceti přejezdů, které jsou vybaveny výstražným zařízením doporučuje Drážní inspekce doplnit také závory. Na seznamu je také jeden přejezd, který už závorami osazen je, konkrétně u Hladkých Životic na Novojičínsku, který je podle Drážní inspekce zbytečný a přitom kříží koridorovou trať.

Úrovňové přejezdy nevidí odborníci z Drážní inspekce na koridorových tratích rádi. "My obecně tvrdíme, že na koridorech, kde se jezdí 160 kilometrů v hodině, by přejezdy být neměly," řekl deníku MF Dnes, který na závadné přejezdy upozornil, generální ředitel Drážní inspekce Jan Kučera.

Zrušení všech úrovňových přejezdů na koridorových tratích ale kvůli vysokým nákladům není na pořadu dne. Drážní inspekce doufá, že se podaří prosadit alespoň dílčí opatření, tedy instalaci závor na nedostatečně zabezpečené přejezdy.

Jak ale dokazuje loňská nehoda u Studénky, ani závory nezabrání neštěstí, pokud se najde nezodpovědný řidič jako polský kamioňák Slawomir Sondaj, který najede na koleje ve chvíli, kdy svítí výstražné zařízení.

Témata: vlaky

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky