Evropská rada pro bezpečnost v dopravě (ETSC) vydala studii, jak bezpečné jsou silnice v jednotlivých evropských státech. V loňském roce na silnicích v evropských státech zemřelo 26 tisíc lidí. Poprvé od roku 2001 počet mrtvých na silnicích stoupl.
ETSC porovnávala 28 států Evropské unie, Srbsko, Norsko, Izrael a Švýcarsko. V jednom z hlavních kritérií, v počtu obětí dopravních nehod v přepočtu na počet obyvatel, se Česká republika umístila až na 25. místě z 32 porovnávaných států. V loňském roce zemřelo na českých silnicích 738 lidí.
Vůbec nejbezpečnější silnice jsou podle ETSC v Norsku. Tam v roce 2015 při dopravních nehodách zemřelo 117 lidí. Což znamená, že na každý milion obyvatel připadá 23 obětí dopravních nehod. To v Česku zemřelo při nehodách v přepočtu na milion obyvatel 70 občanů.
Po Norsku mají nejbezpečnější silnice na Maltě, ve Švédsku a ve Velké Británii. Že mají tyto země bezpečné silnice, dokládá také další ukazatel, který ETSC sledovala. Počet obětí dopravních nehod rada porovnala s tím, kolik kilometrů řidiči v dané zemi najedou. Ve Švédsku připadají na miliardu najetých kilometrů tři mrtví. Ve Velké Británii, v Norsku, v Dánsku, ve Švýcarsku a v Irsku pak na miliardu najetých kilometrů připadají čtyři mrtví. Pro Českou republiku nebyl údaj o ujetých kilometrech k dispozici.
Přehled ZDE
Naopak největší nebezpečí hrozí řidičům na silnicích v Lotyšsku, Rumunsku a v Bulharsku. Tam na milion obyvatel připadá téměř 100 obětí dopravních nehod.
Evropská rada pro bezpečnost v dopravě si klade za cíl snížit počet obětí dopravních nehod do roku 2020 o 29 procent. V rozmezí let 2010 až 2015 se tento cíl ale podařilo naplnit pouze pětici zemí - Norsku, Řecku, Portugalsku, Španělsku a Dánsku.
Úmrtnost při dopravních nehodáchMapa - Počet úmrtí na milion obyvatel v roce 2015Graf - Počet úmrtí na milion obyvatel v roce 2015 Místo plánovaných 29 % klesla úmrtnost při dopravních nehodách v zemích Evropské unie v průměru jen o 17 %. Přesto ve srovnání s rokem 2010 měly vloni dopravní nehody o 5 280 obětí méně.
Klesající trend se ale vloni poprvé zastavil a naopak, ve srovnání s rokem 2014 obětí dopravních nehod přibylo. ETSC si to vysvětluje úbytkem policejních kontrol. Řidiči se podle ETSC přestali policistů bát a jezdí zase více bezohledně.
"Omezení policejních kontrol přináší dvojí riziko. Podaří se chytnout méně nebezpečných řidičů a míra obav z toho, že vás chytnou, také poklesne. Ačkoliv jsou v evropských zemích tlaky na změny policejních rozpočtů, nedává smysl šetřit na bezpečnosti na silnicích. Každoročně na našich silnicích zemře pořád 26 tisíc lidí a bez další akce se to číslo samo nesníží," varuje výkonný ředitel ETSC Antonio Avenoso.
Témata: auta, silnice, dálnice
Související
14. listopadu 2024 9:41
5. listopadu 2024 10:30
18. října 2024 10:13
3. října 2024 16:11
27. září 2024 9:33
29. srpna 2024 12:45