Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nejbezpečnější silnice mají Norové, Česko propadlo

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Evropská rada pro bezpečnost v dopravě (ETSC) vydala studii, jak bezpečné jsou silnice v jednotlivých evropských státech. V loňském roce na silnicích v evropských státech zemřelo 26 tisíc lidí. Poprvé od roku 2001 počet mrtvých na silnicích stoupl.

ETSC porovnávala 28 států Evropské unie, Srbsko, Norsko, Izrael a Švýcarsko. V jednom z hlavních kritérií, v počtu obětí dopravních nehod v přepočtu na počet obyvatel, se Česká republika umístila až na 25. místě z 32 porovnávaných států. V loňském roce zemřelo na českých silnicích 738 lidí.

Vůbec nejbezpečnější silnice jsou podle ETSC v Norsku. Tam v roce 2015 při dopravních nehodách zemřelo 117 lidí. Což znamená, že na každý milion obyvatel připadá 23 obětí dopravních nehod. To v Česku zemřelo při nehodách v přepočtu na milion obyvatel 70 občanů.

Po Norsku mají nejbezpečnější silnice na Maltě, ve Švédsku a ve Velké Británii. Že mají tyto země bezpečné silnice, dokládá také další ukazatel, který ETSC sledovala. Počet obětí dopravních nehod rada porovnala s tím, kolik kilometrů řidiči v dané zemi najedou. Ve Švédsku připadají na miliardu najetých kilometrů tři mrtví. Ve Velké Británii, v Norsku, v Dánsku, ve Švýcarsku a v Irsku pak na miliardu najetých kilometrů připadají čtyři mrtví. Pro Českou republiku nebyl údaj o ujetých kilometrech k dispozici.

Přehled ZDE

Naopak největší nebezpečí hrozí řidičům na silnicích v Lotyšsku, Rumunsku a v Bulharsku. Tam na milion obyvatel připadá téměř 100 obětí dopravních nehod.

Evropská rada pro bezpečnost v dopravě si klade za cíl snížit počet obětí dopravních nehod do roku 2020 o 29 procent. V rozmezí let 2010 až 2015 se tento cíl ale podařilo naplnit pouze pětici zemí - Norsku, Řecku, Portugalsku, Španělsku a Dánsku.

Úmrtnost při dopravních nehodáchMapa - Počet úmrtí na milion obyvatel v roce 2015Graf - Počet úmrtí na milion obyvatel v roce 2015  Místo plánovaných 29 % klesla úmrtnost při dopravních nehodách v zemích Evropské unie v průměru jen o 17 %. Přesto ve srovnání s rokem 2010 měly vloni dopravní nehody o 5 280 obětí méně.

Klesající trend se ale vloni poprvé zastavil a naopak, ve srovnání s rokem 2014 obětí dopravních nehod přibylo. ETSC si to vysvětluje úbytkem policejních kontrol. Řidiči se podle ETSC přestali policistů bát a jezdí zase více bezohledně.

"Omezení policejních kontrol přináší dvojí riziko. Podaří se chytnout méně nebezpečných řidičů a míra obav z toho, že vás chytnou, také poklesne. Ačkoliv jsou v evropských zemích tlaky na změny policejních rozpočtů, nedává smysl šetřit na bezpečnosti na silnicích. Každoročně na našich silnicích zemře pořád 26 tisíc lidí a bez další akce se to číslo samo nesníží," varuje výkonný ředitel ETSC Antonio Avenoso.

Témata:  auta silnice, dálnice

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy