Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Podzim na silnicích: Tohle si ohlídejte, ať vás nic nezaskočí

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Nepředvídatelné počasí, rychlý soumrak a hrozba nenadálého sněžení jsou jen část problémů, do kterých se řidič může na podzim dostat.

Podzimní podmínky představují pro řidiče a jejich auta mnohem větší výzvu než suché, teplé a dlouhé letní dny. Jízda je náročnější a je potřeba počítat s nástrahami, na které lidé během letního ježdění zapomínají. Počasí a nízké teploty hrají stále větší roli. Pojďme si zopakovat aspoň základní pravidla, která je potřeba si připomenout, abyste dojeli včas a bezpečně.Zvažte včasné přezutí na zimní gumy

Kdo dojíždí sadu letních pneumatik, docela riskuje. Sjetý dezén a především stáří pneumatik mohou dostat řidiče do problémů kvůli nízké přilnavosti. Zatímco v létě bývá tepleji a silnice jsou především suché, podzimní provoz se odehrává stále častěji na vlhké a kluzké silnici.

Například spadané mokré listí a bláto natahané na silnice zemědělskou technikou může klouzat stejně „dobře“ jako sníh a led, proto zvažte, zda přezout na kvalitní zimní pneumatiky dříve. „V říjnu a listopadu se jen výjimečně dostávají teploty přes 20°C, takže zimní pneumatiky již tolik netrpí na rychlé opotřebení vlivem vysokých teplot,“ připomíná Tomáš Svoboda, ředitel služeb Auto ESA.

Zimní pneumatika lépe odvádí vodu a především si velmi dobře poradí s blátem. Také lépe pracuje v nízkých teplotách, vždyť ranní teploty se mnohdy pohybují již kolem nuly. „Pozor si dejte na rychle se měnící podmínky na silnici, už to místy začíná klouzat právě na spadaném listí a na blátě,“ varuje Svoboda.

Zkontrolujte světla a mlhovky

Klíčové je také funkční osvětlení. Řidič by měl mít především seřízená světla, s čímž pomůže prakticky každý servis, jedná se o velmi rychlý zákrok a není to moc drahé. Kvůli krátícím se dnům stále častěji jezdíme v šeru nebo ve tmě a nyní vedle poučky "být viděn“ také potřebujeme sami vidět.

Seřízený kužel světel pomůže lépe vidět například chodce u krajnice, ale také překážky na silnici. "Pokud není vůz vybaven automatickým nastavením sklonu světlometů, nezapomeňte při jízdě s naloženým kufrem upravit sklon světel, abyste neoslňovali ostatní řidiče,“ připomíná Tomáš Svoboda z Auto ESA.

Samostatnou kapitolou jsou mlhová světla. Ranní mlhy samozřejmě volají po jejich používání, ale nezapomeňte také mlhovky vypnout, když nebezpečí mlhy pomine. Mlhovka oslňuje a například při jízdě po dálnici je nepříjemná a fixuje pohled ostatních řidičů, kteří pak přehlédnou třeba rozsvícená brzdová světla.

Připravte se na ranní námrazu

Řidič by měl také počítat s tím, že ráno již může auto pokrývat lehká námraza. Zkontrolujte svou zimní výbavu a preventivně již doplňte do ostřikovačů nemrznoucí směs. Ověřte, zda vám dobře funguje elektrické vyhřívání zadního okna a případně zrcátek.

Na podzim a v zimě potřebujeme velmi často ostřikovat čelní sklo, vyměňte staré stírací lišty za nové. Šmouhy na čelním skle lámou světlo a značně to pak snižuje bezpečnost, neboť je výhled řidiče omezen. Pamatujte také, že se mnohem rychleji špiní světla, tak je nezapomeňte pravidelně čistit.

Témata:  počasí silnice, dálnice

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy