Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Skoro každý Čech již nakoupil na internetu

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Podle výsledků průzkumu MasterIndex používá internet téměř každý den 94 % respondentů, 93 % dotázaných má nějakou zkušenost s nákupy online. Téměř polovina lidí (40 %) přitom uvedla, že si produkty a služby zajišťuje přes internet velmi často.

Z průzkumu vyplynulo, že typický online nakupující z České republiky je člověk mezi 30 a 39 lety se středoškolským či vysokoškolským vzděláním, bydlí ve městě nad 100 000 obyvatel a má příjem více než 18 000 Kč měsíčně. Nikdy na internetu nenakupovalo 6 % mužů a 8 % žen. Loni to bylo 6 % mužů a 13 % žen. Polovina respondentů považuje nákupy na internetu za bezpečné, 36 % si není jisto. Pouze 14 % respondentů tuto aktivitu za bezpečnou nepovažuje, ale přesto ji dle výsledků realizuje. 

Lidé nakupující na internetu si nejčastěji pořizují elektroniku (56 %), oblečení a módní doplňky (42 %), domácí spotřebiče (29 %), produkty v internetových aukcích (27 %), kosmetiku a parfémy (26 %) a vouchery na slevových serverech (26 %). V porovnání s rokem 2014 se zvyšuje online nákup knih a hudebních nosičů, hraček a potřeb pro děti, lístků na kulturní akce, sportovního vybavení a zájezdů. 

„Jsme velmi rádi, že roste obliba nakupování online, je to rychlé a pohodlné,“ říká Richard Walitza VP, Mobile Payments & Innovations, MasterCard, „stejně tak roste i využívání online plateb kartou a naší globální služby MasterPass, která je dostupná i zákazníkům v České republice. Je to nejpohodlnější platba, která využívá digitální peněženky zákazníka stažené v mobilním telefonu. Stačí místo dobírky kliknout na tlačítko MasterPass na webu obchodníka. Všechny potřebné údaje, včetně informací o platební kartě a doručovací adrese, se bezpečně přehrají z aplikace, zákazník nemusí nic znovu vyplňovat. MasterPass navíc nabízí stejnou ochranu, jako platební karta – v případě nedodržení určitých závazků obchodníka dostane zákazník své peníze zpět.“

Služba MasterPass byla uvedena na český trh loni v listopadu. Nyní jsou v systému zahrnuty více než dva tisíce českých e-shopů, do konce roku se očekává plné pokrytí českého trhu s e-commerce. Češi MasterPassem nejčastěji platí v e-shopu Českých drah, právě díky pohodlí online nákupu a výhodám digitální platby potvrzené heslem či otiskem prstu.

MasterIndex proto rovněž zkoumal, jaké platební metody lidé na internetu využívají. Oproti loňskému roku o tři procenta stouplo využívání online plateb (z 26 % na 29 %), procentuální nárůst zaznamenaly i digitální peněženky. Postupně klesá podíl plateb v hotovosti (25 % využívá dobírku, 14 % platí při vyzvedávání zboží například v kamenné pobočce). Zbývajících 25 % tvoří převod z účtu na účet. Češi nejčastěji platí online na slevových serverech (46 %), lístky na kulturní představení (45 %) a dárky a květiny (41 %). Významný podíl online transakcí byl zaznamenán i u cestovních kanceláří, kde již 35 % zákazníků platí online. Naopak jen 6 % lidí stále využívá platbu za cestování v hotovosti.

Témata:  internet platby přes internet průzkumy

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy